Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Een logische opbouw van jouw website is enorm belangrijk, omdat je er hiermee voor zorgt dat je aantal conversies verhoogd wordt, maar ook dat de algemene duur van een bezoek verlengd wordt. Met tree testing zorg je ervoor dat deze logische opbouw eenvoudig gerealiseerd wordt. Tree testing is een testmethode waarbij een bezoeker gevolgd wordt, die je alle vrijheid biedt die nodig is om een logische websitestructuur op te bouwen. Start jouw tree testing nu en verbeter je website direct!
1. Wat is Tree testing? 2. Boomstructuur in vijf stappen! 3. Het verschil tussen tree testing en card sorting 4. Informatie architectuur tips 5. Tree testing als onderdeel van je SEO-strategie
Merk jij dat je website niet het gewenste effect behaald, voornamelijk doordat pagina’s van je beste diensten weinig verkeer kennen? Dan is het voor jou slim om tree testing in te zetten. Je achterhaalt hiermee waarom je pagina niet scoort zoals je had verwacht en kunt je menustructuur nu zo indelen dat je populaire diensten beter te vinden zijn. Je laat tijdens de testing vooral de pagina’s testen waar je meer verkeer op wil zien, zodat je kunt achterhalen waar je deze in je boomstructuur moet plaatsvinden.
In het algemeen spreken we van twee populaire tools die worden gebruikt om tree testing uit te voeren, namelijk Treejack en Maze. Beiden hebben hetzelfde doel, namelijk inzichten verzamelen over de opbouw van je website. Het verschil is dat Treejack specifiek ontworpen is voor tree testing, waardoor het net wat meer de diepte in gaat. Maze is juist ontworpen om ook andere vormen van usability testing uit te voeren, waardoor je hierdoor niet per sé vastzit aan één methode.
Er zijn meerdere manieren om mooie resultaten te behalen met tree testing: het gewenste resultaat is afhankelijk van hoe jij wil scoren. Aangezien je tree testing in de de volledige breedte van je website in kunt zetten, is het mogelijk om je gehele website op de schop te nemen. Maar in veel gevallen is dit niet nodig: door de focus op specifieke pagina’s te leggen, zorg jij ervoor dat je het verkeer hiervan verbetert, wat in combinatie met andere diensten ook voor een maximaal succes kan zorgen.
Tree testing kent meerdere mooie resultaten die zowel op- als buiten je website merkbaar zijn. Het belangrijkste resultaat is dat de boomstructuur van je website logischer is opgebouwd. Hierdoor is het voor je bezoekers makkelijker om relevante informatie te vinden, aangezien het geen probleem is om dit te vinden. Dit resultaat is uiteindelijk ook in Google te merken: vanwege een hoger conversieratio, zal je website als beter beoordeeld worden, waardoor je hoger in de zoekresultaten van Google verschijnt en dus nog meer verkeer naar je website trekt.
Tree testing kan verschillende inzichten opleveren, zoals welke menu-items verwarrend zijn voor gebruikers, welke labels moeten worden verbeterd, of dat de structuur van de website moet worden herzien. Veelvoorkomende uitkomsten zijn ook het identificeren van de plekken waar gebruikers vastlopen.
Tree testing is belangrijk omdat het je helpt begrijpen hoe gebruikers door de website navigeren. Hierdoor kunnen optimalisaties worden doorgevoerd om de gebruikerservaring te verbeteren, zodat bezoekers eenvoudiger vinden wat ze nodig hebben.
Wanneer je een website maakt, is voor jou alles logisch. Je weet precies welke content waar te vinden is en kan zo eenvoudig informatie terugkoppelen naar een relevant onderwerp. Het is heel fijn dat jij dit kan, maar de kunst van een website is ervoor zorgen dat je website dusdanig is opgebouwd dat iedereen dit kan. Om te testen of dit zo is, gebruik je tree testing. Met deze testmethode krijg je antwoord op de volgende vragen:
Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.
Benieuwd wat Tree Testing voor jou kan betekenen? Traffic Today plant graag een afspraak met je in om er meer over te vertellen. Geheel kosteloos én vrijblijvend.
Via tree testing test je of jouw website logisch is opgebouwd. Je geeft willekeurige gebruikers van je website een opdracht om bepaalde informatie te vinden, aan de hand van je boomstructuur. Vervolgens kijk je naar welke pagina’s zij zoal aanklikken.
Worden ze direct goed gedirigeerd, dan kun je concluderen dat jouw website logisch is opgebouwd. Wordt er regelmatig een verkeerde pagina aangeklikt, dan is het aan jou om deze informatie te verwerken en je website te herstructureren.
Senior Digital Marketeer | Business Lead (Team Blauw)
Content Marketeer
Senior Digital Marketeer | Business Lead (Team Rood)
Om te slagen met het maken van een boomstructuur op jouw website, raden we aan om te werken met een vast stappenplan. Dit stappenplan leggen we voor je uit!
Voordat je kunt beginnen met tree testing is het belangrijk om te bepalen waar je vandaan komt. De huidige resultaten van je website wordt gemeten, maar ook wordt er gekeken naar de huidige boomstructuur. In veel gevallen zal deze er erg logisch uit zien, maar gedurende het proces zal deze aangepast worden naar een structuur die voor iedereen functioneel is. Je meet de huidige resultaten, zodat je aan het einde ook kunt aantonen dat je aanpassingen succesvol zijn.
Nu je weet hoe je website scoort, weet je als het goed is exact welke pagina’s het wel goed doen en welke niet. Op basis van deze gegevens kun je een strategie bepalen: pagina’s die tegenvallen ga je proberen beter naar voren te brengen, waar je met je goedscorende pagina’s juist zo min mogelijk probeert te doen. Je kunt je tree tests nu inrichting geven, aangezien je weet wat je wil onderzoeken en welke resultaten je hieruit wil halen.
Je strategie staat: tijd om je tree testing te beginnen. Je verzamelt een groep van verschillende gebruikers die allen in jouw doelgroep passen en laat ze vervolgens los op hun website. De testers krijgen allemaal verschillende opdrachten, namelijk om aan te geven waar ze bepaalde informatie denken te kunnen vinden in jouw menustructuur. Je verzamelt de antwoorden en herhaalt dit vervolgens een paar keer, met telkens een andere pagina als centraal doel.
Nu je hebt gezien hoe je doelgroep over je website denkt, is het tijd om de resultaten toe te passen. De kans is groot dat een pagina die minder hard loopt dan je wilt, ook niet goed te vinden is. De plek waar deze pagina verwacht wordt, is nu de plek waar je deze pagina plaatst. Volgende bezoekers van je website die op zoek zijn naar deze informatie zullen minder moeite ervaren met het vinden van deze informatie, waardoor je conversieratio verbetert.
Nu je alle resultaten hebt toegepast, is het tijd om te kijken in hoeverre je aanpassingen ook daadwerkelijk effectief zijn. Natuurlijk hopen we dat je nieuwe boomstructuur perfect is en dat de gewenste resultaten binnenstromen, maar het is ook nooit verkeerd om het proces te herhalen totdat het écht perfect is.
Tree testing wordt ook wel reversed card sorting genoemd: wat je bij tree testing doet is eigenlijk hetzelfde resultaat behalen, maar dan op precies de tegenovergestelde manier. Om dit uit te leggen, leggen we de werkwijze van card sorting voor je uit:
Bij card sorting krijgt de gebruiker van de test een lijst met verschillende onderwerpen. Vervolgens wordt hun gevraagd de groepering zelf te maken. Er ontstaat zo een boomstructuur die volgens de gebruiker van je website logisch is, dus die jij kan gebruiken om deze gebruiker op logische wijze door je website te navigeren.
Bij tree testing gebeurt eigenlijk exact het tegenovergestelde: jij hebt al een boomstructuur en vraagt juist aan de gebruiker van je test om dit voor je te testen. Ze krijgen al een groepering, waardoor jij beter kunt meten of jouw gedachtegangen voor iedereen te volgen zijn. Voor beide manieren van usability testing is wat te zeggen, maar in veel gevallen werkt tree testing beter dan card sorting, omdat jouw website vaak al beschikt over een boomstructuur. Card sorting is effectiever wanneer je een website van de grond af opbouwt.
Dominique vertelt je er graag meer over!
De term ‘uncertainty time’ speelt een cruciale rol bij het uitvoeren van tree testing. De onzekerheidstijd verwijst naar de tijd die gebruikers nodig hebben om de juiste locatie in de boomstructuur te vinden wanneer ze specifieke informatie zoeken. Dit proces is van onschatbare waarde voor SEO-optimalisatie, omdat het helpt bij het identificeren van knelpunten in de navigatie die de gebruikerservaring kunnen beïnvloeden. Door te begrijpen hoe lang gebruikers twijfelen en zoeken, kunnen websitebeheerders hun inhoudsstructuur verfijnen en zoekmachinevriendelijke paden creëren, waardoor de vindbaarheid en toegankelijkheid van belangrijke informatie wordt verbeterd.
Wil jij zelf aan de slag met informatie architectuur (IA), dan heeft Traffic Today een paar handige tips voor je om toe te passen. Door de jaren heen hebben wij tree testing voor veel verschillende klanten uitgevoerd: de resultaten hiervan delen we graag. Door je aan deze tips te houden, weet jij zeker dat je tree testing op een snelle en effectieve manier kunt inzetten.
Ben jij op zoek naar een marketingbureau om tree testing toe te passen op jouw bedrijf, kijk dan niet verder dan Traffic Today! Wij gaan namelijk niet lukraak te werk, maar zorgen ervoor dat tree testing zal functioneren als onderdeel van je SEO-strategie. Zo zorgen we er niet alleen voor dat jouw website optimaal functioneert op het gebied van je boomstructuur, maar zorgen we er ook voor dat je website in het algemeen beter presenteert op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Wil jij deze manier van conversie optimalisatie gelijk ervaren, kom dan met ons in contact! We nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.