Haal het meeste uit je SEO met een

Zoekwoordenonderzoek

Wil jij hoger scoren in Google op basis van een zoekwoordenonderzoek?

In een zoekwoordenonderzoek krijg jij antwoord op de vraag welke zoekwoorden je terug moet laten keren in de teksten op jouw website. Hiermee help je Google jouw website te indexeren, aangezien zij je nu gemakkelijker aan een onderwerp en zoekopdracht kunnen koppelen. Onze marketeers helpen je graag om dit zoekwoordenonderzoek voor je uit te voeren. Zo kijken we naar het gedrag van je concurrenten en zorgen we ervoor dat jij hier zo slim mogelijk op inspringt. Geïnteresseerd? Kom in contact! Dion staat je graag te woord.

Vraag het Dion Onze ervaren Digital Marketeer | Business Lead (Team Geel)

Wat is een zoekwoordenonderzoek?

De naam geeft veel weg van wat een zoekwoordenonderzoek is: een onderzoek naar zoekwoorden. Specifieker: zoekwoorden in Google. Deze zoekmachine wordt gebruikt voor maar liefst 97% van de totale internetzoekopdrachten. Dit laat niet alleen zien hoe belangrijk het is om hier een hoge positie te bemachtigen, het laat ook zien dat het een relevante bron is om informatie van te verzamelen. Door middel van een zoekwoordenonderzoek krijg je inzichten naar wat jouw doelgroep interessant vindt. Hier spring je met een juiste implementatie slim op in!

De marketeers van Traffic Today helpen je graag om een zoekwoordenonderzoek te realiseren. We kijken niet alleen naar de zoekopdrachten van jouw doelgroep, maar ook naar hoe jouw concurrenten hier op inspringen. Zo creëren we voor jou een unieke positie, die we je graag helpen te benutten. We helpen je ook graag om dit zoekwoordenonderzoek om te toveren in pakkende teksten, die SEO-vriendelijk scoren. Ben je hier geïnteresseerd in, of wil je de mogelijkheden bespreken? Vul het contactformulier in zodat we zo snel mogelijk met elkaar in contact kunnen komen!

Wat is jouw potentieel?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wil jij hoog scoren in Google?

Dan kan een zoekwoordenonderzoek niet uitblijven! De markteers van Traffic Today helpen jou om dit zo precies mogelijk uit te voeren. Bij ons ontvang je niet enkel een lijst met termen, maar ontvang je ook advies over hoe je deze het best kunt implementeren in jouw website. Ben jij hier benieuwd naar? Vul het contactformulier in, dan nemen we zo snel mogelijk contact op om de mogelijkheden te bespreken!

De voordelen van een

Zoekwoordenonderzoek bij Traffic Today

  • Basis van je SEO-teksten
  • Makkelijke bron om informatie over je doelgroep te verzamelen
  • Gegevens uit verschillende tools
  • Helpt je de content op je website te bepalen
  • Betere positie in Google
  • Je ontvangt meer relevante websitebezoekers

Waarom een zoekwoordonderzoek?

We beantwoorden deze vraag met een tegenvraag: hoe vaak bezoek jij de tweede pagina van zoekresultaten in Google? Als het antwoord “nooit” luidt, laat dit al zien waarom een zoekwoordonderzoek een essentieel onderdeel van jouw website is. Je bent namelijk niet de enige: slechts 4.8% van de totale Google-gebruikers klikt wel eens door naar de tweede pagina. Jouw website moet dus op de eerste pagina verschijnen, maar zonder zoekwoordenonderzoek is dit vrijwel onmogelijk.

Door in te spelen op de zoekwoorden die jij in je onderzoek verzamelt, schrijf je SEO-vriendelijke teksten. Hierbij is het belangrijk dat je niet spamt, aangezien dit juist het tegenovergestelde effect heeft van wat je wil, namelijk een negatieve indexering. Nadat je website de juiste teksten bevat, zal het Google even duren om deze verandering te registreren. Maar, zodra deze registratie is doorgevoerd, sta jij bovenaan de zoekresultaten en bereik je gemakkelijk nieuwe potentiële klanten.

Wat is het verschil tussen short-tail en long-tail zoekwoorden?

Short-tail zoekwoorden bestaan meestal uit één of twee woorden en hebben een hoog zoekvolume, terwijl long-tail zoekwoorden bestaan uit drie of meer woorden en vaak specifieker zijn. Short-tail zoekwoorden hebben doorgaans meer concurrentie, terwijl long-tail zoekwoorden gerichter verkeer kunnen genereren.

Zijn er gratis tools voor zoekwoordenonderzoek?

Ja, er zijn verschillende gratis tools beschikbaar voor zoekwoordenonderzoek, waaronder Google Zoekwoordplanner, Google Trends, Answer the Public en Ubersuggest. Hoewel sommige functies beperkt kunnen zijn in vergelijking met betaalde tools, bieden ze nog steeds waardevolle inzichten voor uw zoekwoordenstrategie.

Is de keyword moeilijkheid (keyword difficulty) een belangrijke factor om mee te nemen in mijn zoekwoordenonderzoek?

Keyword moeilijkheid, ook bekend als zoekwoordmoeilijkheid, is een belangrijke factor om te overwegen bij uw zoekwoordenonderzoek. Het geeft een indicatie van hoe competitief een zoekwoord is en hoe moeilijk het zou kunnen zijn om een hoge rangschikking te bereiken in zoekmachines voor dat specifieke zoekwoord. Door rekening te houden met keyword moeilijkheid kunt u uw zoekwoorden selecteren op basis van haalbaarheid en efficiëntie. Het helpt u om te focussen op zoekwoorden waarvoor u een realistische kans hebt om goed te ranken, wat op zijn beurt kan leiden tot een effectievere SEO-strategie en betere resultaten voor uw website.

Hoe belangrijk zijn zoekwoorden nog sinds de E-A-T-update van Google?

Ondanks de focus van Google op E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) blijven zoekwoorden een belangrijk onderdeel binnen jouw SEO strategie. Hoewel Google steeds beter wordt in het begrijpen van de context en intentie achter zoekopdrachten, helpen zoekwoorden nog steeds bij het optimaliseren van inhoud voor specifieke onderwerpen. Ze dienen als signalen voor zoekmachines om de relevantie van uw inhoud te begrijpen en kunnen bijdragen aan een betere zichtbaarheid in zoekresultaten. Anno 2024 heeft het overmatig gebruiken van zoekwoorden niet zoveel zin meer. Belangrijker is het om ze op strategische wijze te integreren binnen content die hoogwaardig én informatief is.

Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?

Voor veel bedrijven is het lastig antwoord te geven op hoe je een zoekwoordenonderzoek doet. Dat is logisch, omdat het een werkzaamheid is die niet vaak voorkomt. Als jij wilt beginnen met het schrijven van pakkende content voor op je website, raden we verschillende zoekwoordenonderzoek tools aan. We benoemen er drie!

  1. Ahrefs: dit is een alleskunner op het gebied van SEO. Met Ahrefs verzamel je veel gegevens die erg handig zijn voor jouw website. Om gebruik te maken van deze zoekwoordenonderzoek tool moet je wel betalen, maar het resultaat dat je hiervoor terugkrijgt is het zeker waard. Zo beschikt Ahrefs over een zoekwoordentool, maar ook over handige linkbuildingtools en dashboards die jou van alle informatie voorzien die nodig is om jouw website succesvol te laten functioneren.
  2. SEMrush: als jij geen positieve ervaring met Ahrefs hebt, is SEMrush een goed alternatief. Deze tool doet vrijwel hetzelfde als Ahrefs, alleen presenteert dit op een andere manier. Net als Ahrefs is SEMrush ook een betaalde tool, maar wel één die wij zeker aanraden wanneer jij een zoekwoordenonderzoek wilt doen!
  3. Google Zoekwoordplanner: Google is je beste vriend! De Google Zoekwoordenplanner is een hele handige tool, omdat je gegarandeerd over de juiste informatie beschikt. Hiermee zeggen we niet dat dit bij Ahrefs en SEMrush niet het geval is, maar met SEO probeer je in te spelen op Google. Een directe tool van deze gigant gebruiken, is dus nooit verkeerd.
cta-employee-particles
Dion staat voor je klaar!
Scoor nu beter in Google!

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De zes soorten zoekopdrachten

Om slim in te spelen op de wens van je doelgroep, is het belangrijk om na te gaan wat voor soort zoekopdracht er wordt uitgevoerd. Google helpt je hier al enigszins bij, door verschillende varianten van antwoorden te geven. In het algemeen spreken we over zes soorten zoekopdrachten waar jij onderscheid in kan maken. Deze leggen we voor je uit!

  1. Informational: veel mensen gebruiken Google om informatie te vergaren. Als voorbeeld nemen we Justin Bieber. Wanneer iemand algemene informatie over hem wil weten, gebruiken ze zijn naam als zoekopdracht. Google vertoont een klein overzicht met basisinformatie over Bieber, zoals zijn geboortedatum, lengte, etc.
  2. Know Simple: soms wil een zoeker direct een gericht antwoord over hele specifieke informatie. Een zoekopdracht hier zou kunnen zijn “Justin Bieber lengte”. Google geeft direct antwoord op deze vraag en geeft daarna pas pagina’s weer die relevant zijn aan deze zoekopdracht.
  3. Navigational: gerichte zoekopdrachten vinden ook op een andere manier plaats, namelijk door navigational searches. Zo zou een fan van Justin Bieber kunnen Googelen op “Justin Bieber merchandise”. Google geeft nu direct de webshop van Bieber weer en geen algemene informatie.
  4. Commercial: met Justin Bieber is de kans groot dat een zoeker op zoek is naar een bepaald liedje of album, mogelijk om deze aan te schaffen. Dit wordt een commerciële zoekopdracht genoemd; de zoekopdracht is hier bijvoorbeeld “Justin Bieber album”. Google geeft een rijtje van al Justin’s albums weer, met de mogelijkheid om deze aan te klikken en meer informatie te ontvangen.
  5. Transactional: bij sommige zoekopdrachten is de intentie duidelijk, aangezien een klant er een opdracht in meegeeft. Bij bijvoorbeeld “Justin Bieber album kopen” is het duidelijk dat de zoeker een album van Bieber wil aanschaffen. Google erkent dit en geeft middels Google Shopping directe mogelijkheden om een album van Justin Bieber aan te schaffen.
  6. Local: een net wat andere soort zoekopdracht, is de lokale zoekopdracht. Dit heeft te maken met Lokale SEO, waarin Google alleen de resultaten weergeeft die relevant zijn aan jouw locatie. Wanneer je bijvoorbeeld op “Justin Bieber concert” zoekt, vind je als eerste zijn concerten in Nederland en dan pas informatie over eventuele wereldwijde tourdata.

Een SEO zoekwoordenonderzoek als onderdeel van jouw strategie

Als jij ervoor kiest om je SEO zoekwoordenonderzoek uit te laten voeren door Traffic Today, betekent dat dat je een goede eerste stap neemt richting jouw marketingdoelstellingen. Als het aan ons ligt stopt het niet bij een zoekwoordenonderzoek, maar zorgen we voor een sterke strategie hier rondomheen. Dit betekent dat we niet alleen dit onderzoek uitvoeren, maar ook een concurrentieanalyse, marktanalyse en doelgroepanalyse uitvoeren. Nadat we dit allemaal uitgevoerd hebben, zorgen we voor een marketingplan waarmee jij gericht te werk kan gaan. Hierin verwerken we jouw doelstellingen en benoemen we welke diensten het beste werken om deze doelstellingen te behalen.

Tips voor een goed zoekwoordenonderzoek in Google

Om jou op gang te helpen met je zoekwoordenonderzoek in Google, geven we je graag een paar tips!

  • Let op je markt! Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren is in principe niet heel ingewikkeld, maar er zijn wel verschillende details waar jij goed op moet letten, wil je hier succesvol gebruik van kunnen maken. Wanneer jij je richt op een buitenlandse markt, is het dus ook belangrijk dat je onderzoek naar de zoekopdrachten van dit land. Deze kunnen namelijk enorm verschillen van de Engelse zoektermen, hier in Nederland.
  • Gebruik onze Keyword Density checker! Als jij wilt gaan beginnen met je onderzoek omzetten in goede teksten, is het belangrijk dat je zorgt voor de juiste density. Je wilt namelijk dat je zoektermen vaak genoeg voorkomen, maar niet te vaak. Als je dit wel doet, zegt Google dat jouw website spam is en zal het niet goed indexeren.
  • Laat het doen. Een zoekwoordenonderzoek kent veel verschillende details waar jij rekening mee moet houden. Als jij ervoor kiest om dit uit te laten voeren door een digital marketing agency zoals Traffic Today, kies je voor zekerheid over de juistheid van de uitvoering van je zoekwoordenonderzoek.

Traffic Today: jouw specialist voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek

Digital. Growth. Together. Met deze slagzin gaat Traffic Today ondertussen al vijf jaar aan de slag voor verschillende klanten. Hier hebben we al veel mooie resultaten mee geboekt, maar dat betekent niet dat we niet constant kijken naar nieuwe uitdagingen. Deze gaan we graag met jou aan! Groeien doen we enkel samen: door ons te helpen groeien, doen wij hetzelfde bij jou.

Bij ons sta jij als klant centraal. De focus ligt op samenwerking: door dit intensief en transparant te doen, richten wij ons succesvol op jouw doelstellingen. Zo werken we met programma’s zoals Asana, waarin jij precies kan zien hoeveel uur wij in welke werkzaamheden stoppen. Daarnaast hebben we maandelijkse meetings, waarin we updates geven en ruimte bieden om ons van feedback te voorzien. Perfect, toch? Vind jij dat nou ook, kom dan direct in contact! Onze marketeers voeren graag een zoekwoordenonderzoek, en eventuele vervolgstappen, voor jou uit.

cta-employee-particles
Dion staat voor je klaar!
Scoor nu beter in Google!

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.