Digital Growth Together

Contentstrategie

Merkverhalen, klantreizen, doelgroepen – hoe word je wegwijs in deze wirwar van contentvragen? Met de juiste strategie. Een contentstrategie maakt je doelgroep tastbaar, onderbouwt je keuzes en geeft richting aan je campagnes. We vertellen je graag hoe je dit proces aanvliegt, waar je op moet letten en wat een contentstrategie kan doen voor de groei van je bedrijf.

Vraag het Sara Onze ervaren Content Strateeg

Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie is de koers die je vaart met je content. Vragen als wie is je doelgroep?; welke kanalen gebruik je?; en welke boodschap breng je over? vormen de basis van je contentstrategie. De keuzes die je maakt leg je vast in je strategie om er vervolgens altijd op terug te kunnen vallen. Afhankelijk van het doel van je campagne(s) stel je vervolgens een plan op waarin je de klantreis van je doelgroep zo goed mogelijk vormgeeft. Denk bijvoorbeeld aan welke touchpoints je doelgroep heeft met je merk, wat de vervolgstap moet zijn en op welke manier je de aandacht vasthoudt. Stel je dit op in een contentstrategie, dan heb je altijd houvast bij het uitwerken en inrichten van je campagnes.

Zodra je contentstrategie op papier helemaal is uitgewerkt, gebruik je dit als basis voor het opstellen van bijvoorbeeld een roadmap of contentplanning. Je weet namelijk nu welke socialmediakanalen je in gaat zetten in welk stadium van de klantreis, wat je boodschap is op dit punt en welke call to action je gebruikt. Je hebt alles in kaart gebracht om van start te gaan met je contentstrategie!

De voordelen van een contentstrategie

  • Versterking van je merkbekendheid
  • Betaalbare manier om groei te bereiken
  • Snel de juiste doelgroep aanspreken
  • Duurzame groeistrategie juiste doelgroep aanspreken
  • Manier om merkautoriteit op te bouwen
  • Houvast om op terug te vallen

See, think, do & care

De klantreis is door de jaren heen binnen marketing op iedere mogelijke manier al vormgegeven. Of je nu gebruik maakt van het AIDA-model, de hero’s journey of het see-, think-, do-, care-model – in feite komt ieder concept van de klantreis op hetzelfde neer. Het draait in deze modellen namelijk allemaal om bewustwording rondom de emotionele triggers en weerstanden van de doelgroep gedurende het hele koopproces. Van begin tot eind probeer je met een model in kaart te brengen welke (on)bewuste stappen een potentiële klant doorloopt op uiteindelijk een aankoop te doen in je webshop of een contactaanvraag op de website in te vullen.

We maken zelf vaak gebruik van het see-, think-, do-, care-model wanneer we een contentstrategie opstellen. Dit model gaat uit van de traditionele trechter en werkt met verschillende fases in de klantreis. Door in iedere fase – de see-, think-, do- of care-fase, de juiste content aan te bieden, voorzie je de doelgroep zo goed mogelijk van de informatie die nodig is om uiteindelijk een keuze te maken.

Onze werkwijze

We staan niet voor niets voor Digital. Growth. Together. Wanneer je kiest voor een contentstrategie, steken onze content marketeers energie in het leren kennen van je bedrijf. Dit is volgens ons namelijk de enige manier om je strategie écht aan te laten sluiten op je doelgroep, je doelstelling en je bedrijf. Jij weet als geen ander wat je bedrijf, product of dienst uniek maakt en niemand anders dan jij bent dan ook de aangewezen persoon om ons input te geven over wat je wil bereiken met jouw content.

De input die je ons geeft vertalen onze contentspecialisten vervolgens naar een strategie die ten grondslag ligt aan iedere verdere stap in het proces. Hierbij brengen we je doelgroep(en) haarfijn in kaart, stellen we boodschappen op die aansluiten op iedere fase in de klantreis en zorgen we voor een briefing waarmee het juiste materiaal gerealiseerd kan worden. Of je dit nu zelf doet of door ons laat uitvoeren, reken erop dat de content die je naar buiten brengt precies de juiste doelgroep aanspreekt! En niet te vergeten doet wat het moet doen: converteren.

Hoe we dit precies doen? Dat leggen we uit.

1. Uitgebreide intake

We beginnen iedere contentstrategie met een intake waarbij we uitgebreid de tijd nemen om ons te verdiepen in je bedrijf, de mensen, je producten of dienst en het verhaal dat je wil overbrengen. We stellen vragen en zijn nieuwsgierig naar welke stappen je hebt doorlopen met je bedrijf tot het punt waar je nu staat. Dit DNA gebruiken we als basis voor je contentstrategie.

2. Strategie opstellen

Zodra we alle informatie hebben, gaan we aan de slag! Je ontvangt van ons een strategie waarin we de klantreis uiteen hebben gezet, je doelgroep onder de loep hebben genomen en alle concepten hebben uitgewerkt. Deze strategie fungeert als blauwdruk voor alle campagnes die binnen de contentstrategie vallen. Heb je te maken met meerdere doelgroepen? Dan maken we een canvas waarin we per doelgroep kijken naar de beste keuze in kanalen, boodschappen en middelen. Eventueel kun je ook een beroep doen op onze marketing detachering, waarbij één van onze content marketeers af en toe op locatie werkt voor je.

3. Campagnes uitrollen

Met de contentstrategie in handen en het materiaal voor de campagnes in de maak zetten we de campagnes live. Onze social- en advertentiespecialisten weten als geen ander hoe je de goede doelgroepen aanmaakt in kanalen als Facebook of Google Ads. Zodra de campagnes draaien blijven we alert en sturen bij waar nodig zodat we uiteindelijk het beoogde resultaat behalen.

cta-employee-particles
Sara staat voor je klaar!
Een vraag over content?

Contentstrategie als basis

Zie een contentstrategie als een manier om nog jarenlang vooruit te kunnen met de marketing van je bedrijf. Je kunt eenvoudig opschalen door technieken zoals Google Ads toe te voegen of doelgroepen uit te breiden. Je contentstrategie is dan ook bovenal een blauwdruk van de manier waarop je jouw doelgroep aanspreekt via welk kanaal of middel dan ook.

Wat is content?

De voornaamste vraag die beantwoord moet worden bij het opstellen van een contentstrategie is deze: wat is content? Content is eigenlijk alle inhoud op het internet. Van blogs en webteksten tot video’s of socialmediaberichten, het kan allemaal onder content geschaard worden.

Voor wie is een contentstrategie geschikt?

Ieder merk heeft baat bij een contentstrategie. Dit is namelijk een betaalbare en duurzame groeistrategie die bijdraagt aan de band die je doelgroep met je merk opbouwt. Zelfs zonder advertentiebudget kun je al een heel eind komen; een blog is vaak al een goed begin!

Waarom een contentstrategie belangrijk?

De uitdrukking ‘content is king’ is niet voor niets groot geworden. Maar content zonder strategie is lang niet altijd succesvol. Om dit succes niet van het toeval af te laten hangen, is een goede contentstrategie belangrijk. Hiermee geef je richting aan je campagnes en creëer je houvast voor iedere uiting die je online plaatst.

Wanneer een contentstrategie inzetten?

Een vereiste voor een contentstrategie is een goed merkverhaal. Uiteraard hoef je dit nog niet volledig in kaart te hebben gebracht, hier kunnen we je bij helpen. Maar het is wel belangrijk dat je weet waar je goed in bent en waar je voor staat. Bovendien is een website die goed functioneert ook belangrijk. Alle bezoekers die via je campagnes naar je website worden geleid moeten namelijk opgevangen worden op sterke landingspagina’s! Heb je dit op orde, dan is je contentstrategie een logische vervolgstap.

Duurzame groei

Het grote voordeel van een contentstrategie is dat de content die je produceert nog jarenlang gebruikt kan worden. Bovendien vormen bijvoorbeeld de blogs die je toevoegt aan je strategie een waardevolle bron van organische bezoekers op termijn. Content is dan ook onlosmakelijk verbonden met zoekmachine optimalisatie. Deze content blijft namelijk voor langere tijd staan op je website en trekt zo steeds meer bezoekers – mits geoptimaliseerd voor de zoekmachine natuurlijk.

Bovendien zien we de laatste jaren een sterke trend in het succes van inbound marketing. In tegenstelling tot outbound marketing stuurt inbound marketing op het opbouwen van een band met (potentiële) klanten. In plaats van het pushen van producten probeer je met deze strategie je doelgroep actief te inspireren, motiveren en aan je merk te binden. Zo verleng je de customer lifetime value en verhoog je de gemiddelde aankoopwaarde. Stuur je op contactaanvragen voor een specifieke dienst? Dan is de kans groot dat je de kwaliteit van je leads ziet verbeteren. Hoe eerder potentiële klanten namelijk in aanraking zijn gekomen met je merk, hoe sterke de band tegen de tijd dat ze klaar zijn om actie te ondernemen.

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Gratis content scan

Geen idee hoe de kwaliteit van jouw huidige content is? Kom erachter met behulp van onze content scan. Gratis én zo in je mailbox!

Onze content marketeers staan voor je klaar

Sara de Rouw

Content Strateeg

Koen van Veen

E-mail & Content Marketeer

Eline van den Noort

E-mail & Content Marketeer

Eva Hento

Content Marketeer | Head of Content

Jordin Holsappel

Content Marketeer

Meetbaarheid

Vrijwel iedere content marketeer kan beamen dat het resultaat van content niet altijd even goed meetbaar is. Waar betaalde advertenties sturen op ROAS of CPC, zijn er bij content marketing helaas geen keiharde meetmomenten. De reden hiervoor is dat content marketing en een contentstrategie samenhangen met veel meer factoren dan enkel de strategie. Binnen het plan vallen namelijk zaken als advertenties, SEO en social media. En al deze factoren hebben individueel invloed op het totaalplaatje.

Toch zijn er wel degelijk manieren waarop je de contentstrategie meetbaar kunt maken. Zo kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van KPI’s per fase in de klantreis. Meet bijvoorbeeld in de see-fase hoeveel impressies een bijdrage heeft en kijk in de think-fase naar de CTR van een pagina. Op die manier krijg je voldoende inzicht in de prestaties van je content en zie knelpunten in de klantreis vaak al voordat ze problematisch worden.

Meer over de KPI’s die je per fase kunt inzetten lees je in onze blogs over See, Think, Do, Care: de kracht van de customer journey en Het Maken van een Content Strategie.

Ook aan de slag met een contentstrategie?

Wil je eens met ons om tafel om te kijken of een contentstrategie past bij de online groei van je bedrijf? Of ben je nieuwsgierig naar onze aanvullende diensten? Neem contact op, dan vertellen we je graag meer!

cta-employee-particles
Sara staat voor je klaar!
Meer weten?