Versterk je naamsbekendheid met

Google Shopping

Kom onder de aandacht van je doelgroep met Google Shopping!

Er zijn meerdere manieren om een hoge positie in Google te veroveren, maar er is geen dienst die visueel adverteren zo sterk combineert met tekst als Google Shopping. Met Google Shopping sta jij altijd (betaald) bovenaan de zoekopdracht, waar je jouw product en prijs laat zien en dus direct de concurrentie aangaat. Benieuwd wat Google Shopping voor jou kan betekenen? Traffic Today legt het voor je uit!

Vraag het Jesse Onze ervaren Digital Marketeer

Wat is Google Shopping?

Als je een zoekopdracht doet in Google, verschijnen er verschillende resultaten. Voor de meeste zoekers geldt dat ze alleen kijken naar dat wat bovenaan staat. In de meeste gevallen zijn dit advertenties d.m.v. Google Shopping. Er worden producten getoond, inclusief prijs, van verschillende webshops. Doordat er bij deze producten ook een foto van het product staat, trekt dit de aandacht van veel mensen. De mogelijkheid om op deze manier te adverteren ligt er ook voor jouw webshop, door de koppeling met Shopping te maken!

In feite is Google Shopping dus geen webshop, maar een CSS. Dit staat voor Comparison Shopping Service. Het is niet mogelijk om hier direct een aankoop te doen; de beste opties worden met elkaar vergeleken. Vanaf je advertentie wordt een geïnteresseerde gelijk naar de productpagina op je webshop gestuurd, waardoor de kans op aankoop gigantisch toeneemt.

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Shopping in beheer van Traffic Today?

Beschik je over onvoldoende kennis om je Shopping campagne in te richten? Tijdens een kennismaking leggen we je er alles over uit!

De voordelen van Google Shopping

  • Directe vertoning in Google
  • Een visuele manier van adverteren trekt de aandacht
  • Meer verkeer naar je webshop
  • Inzetbaar tijdens alle stappen van de Customer Journey
  • Verhoogde naamsbekendheid
  • Mogelijk om te combineren met andere advertentiesoorten
cta-employee-particles
call-to-action
Jesse staat voor je klaar!
Meer weten over Google Shopping?

Jesse vertelt je er graag meer over!

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Gratis Ads check aanvragen!

Wil je weten waar jouw kansen liggen? Wij staan voor je klaar!

❓ Hoe werkt Google Shopping?

Het is erg eenvoudig om Google Shopping te gebruiken, namelijk door de koppeling te maken met het Google Merchant Center. Deze tool zorgt er namelijk voor dat jouw productfeed wordt omgetoverd in een advertentie. Google wil namelijk specifieke details weten voordat ze jouw producten aanbieden, zoals welk product het is en wat de prijs is, maar ook wie jij bent. Zodra je de koppeling met Google Merchant Center gemaakt hebt, hoef je enkel nog een campagne aan te maken binnen de Shopping-sectie van je ads. Je selecteert je producten en bent klaar om te adverteren!

💵 Wat kost Google Shopping?

Er zijn geen vaste kosten te noemen voor het gebruik van Google Shopping. Dit verschilt namelijk per gebruiker. Aangezien Google voor deze advertentiesoort CPC (Cost Per Click) hanteert, betaal jij per klik op je advertentie. Hierin bepaal jezelf je budget, dus zo lang jouw budget nog niet gehaald is, staat jouw advertentie online. Je zult dus jezelf moeten afvragen hoeveel budget jij hiervoor wil vrijmaken, maar realiseer je goed dat het conversieratio erg hoog ligt bij deze advertenties.

🌐 Bestaat Google Smart Shopping nog?

Nee, in 2022 is Google gestopt met Google Smart Shopping. Dit was een campagnemogelijkheid waarmee Google zelf aan de slag ging met jouw producten. Er werd “slim geadverteerd”, wat betekende dat er automatische gegevens ingevuld werden, zonder dat je hier zelf iets voor hoefde te doen. Deze dienst is offline gehaald, omdat toch bleek dat veel bedrijven liever zelf de touwtjes in handen houden.

📈 Hoe optimaliseer je Google Shopping?

De optimalisering van je prestaties in Google Shopping is afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt. Dit is namelijk waar je je campagnes omheen inricht. Ook is het goed om te kijken naar welke producten jij precies wil pushen: ga je je richten op slechtlopers, of juist op hardlopers? Om dit gericht te doen, is het goed om eerst te kijken naar je algemene strategie, omdat de antwoorden op deze vragen vaak hier al in staan geschreven.

Hoe maak je een Google Shopping campagne?

Als jij al ervaring hebt met Google Ads, zal het niet lastig zijn om een campagne binnen Google Shopping aan te maken. Om je op gang te helpen, hebben we de zes stappen die je hiervoor moet doorlopen op een rijtje gezet.

stap 1

Campagne aanmaken

Nadat je bent ingelogd in je Google Ads-account, begin je met het aanmaken van je campagne. Je geeft deze een naam waaraan je de campagne eenvoudig herkent en kunt beginnen met het vormgeven ervan.

stap 2

Campagnedoel kiezen

In je Google-Ads account heb je al een standaarddoel geselecteerd. Dit maakt het mogelijk om deze stap over te slaan. Doe je dit, dan kiest Google automatisch dit standaarddoel. Wijkt je doel voor deze campagne af van je standaarddoel, dan geef je eerst aan wat het nieuwe doel is.

stap 3

Koppeling met Google Merchant Center maken

Voordat je kunt beginnen met adverteren, moet je de koppeling met Google Merchant Center maken. Hierin staan de producten waarmee je wilt adverteren snel aangegeven, waardoor je advertenties zichzelf in kunnen vullen. De koppeling met Google Merchant center moet gemaakt worden, omdat hier ook de gegevens van je bedrijf in staan. We vertellen je er zo nog meer over!

stap 4

Advertentievoorkeuren kiezen

Je campagne staat nu: tijd om deze inhoud te geven. Dit doe je door je voorkeuren te selecteren. Met voorkeuren bedoelt Google eigenlijk alles wat invloed heeft op je advertentie, maar wat niet zichtbaar is voor de kijker. Voorbeelden hiervan zijn wat je budget per dag is, vanaf welke apparaten de advertentie gezien mag worden, of je wil targeten op een bepaalde locatie, etc. Deze gegevens zijn als het goed is makkelijk voor jou in te vullen, omdat dit ook allemaal terug te vinden is in je strategie.

stap 5

Advertentiegroep aanmaken

Je campagne is zo goed als af! Er kan nog één laatste stap uitgevoerd worden, namelijk het aanmaken van een campagnegroep. Wanneer je dit doet, bespaar je jezelf de tijd bij je volgende campagne. De gegevens van je huidige campagne worden namelijk als campagnegroep opgeslagen. Deze kun je simpelweg aanvinken bij je volgende campagne, waardoor je volgende advertentie nog sneller live staat.

stap 6

Monitoren

Nu je campagne online staat, denk je misschien dat je klaar bent, maar wanneer je échte successen wil boeken, is het ook belangrijker dat je goed monitort. Hierdoor zorg je ervoor dat je als eerste op de hoogte bent van je huidige resultaten. Loopt iets niet zoals gewenst, dan kun je je campagne nog aanpassen en zorg je ervoor dat je toch de gewenste resultaten boekt.

cta-employee-particles
call-to-action
Jesse staat voor je klaar!
Meer weten over Google Shopping?

Jesse vertelt je er graag meer over!

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Google Merchant Center: het centrum van succes

We benoemden het al een paar keer: het belang van Google Merchant Center. Dit belang is gigantisch. Sterker nog, wanneer jij geen account aanmaakt in dit Merchant Center, is het onmogelijk om gebruik te maken van Google Shopping, aangezien deze koppeling een essentieel onderdeel hiervan is.

In het Merchant Center van Google deel je verschillende informatie over je bedrijf. Zo geef je een uitgebreid overzicht van alle aanwezige producten, inclusief productinformatie, maar geef je ook informatie over jezelf als bedrijf, zoals je leveringsmethoden en de tarieven die je hanteert. Dit klinkt misschien als heel veel werk, maar de kans dat jouw CMS een productfeed kan inladen is erg groot. Deze feed kun je kopiëren en plakken in het Merchant Center, waardoor je productlijst in ieder geval altijd op orde is.

Overigens gebruik je het Google Merchant Center niet alleen om je advertenties vorm te geven, maar ook om deze te monitoren. De resultaten van je campagnes worden namelijk in een overzichtelijk dashboard geplaatst, waardoor jij direct van je successen op de hoogte bent.

MerchantCenter

De 11 vereisten binnen de Google Shopping Feed

Om gebruik te maken van het Google Merchant Center, moet je een productfeed ontwikkelen. Deze Shopping Feed kent 11 essentiële onderdelen:

  • ID: van elk product dien je een uniek ID door te geven
  • Titel van het product
  • Productomschrijving: vertel wat je product precies inhoudt
  • Landingspagina van het product
  • Prijs van het product
  • URL van de afbeelding
  • Beschikbaarheid: is het product momenteel aanwezig in je webshop?
  • Merk van het artikel
  • Het Global Trade Item Number (GTIN) van het product
  • Staat van het artikel: is het nieuw of al eerder gebruikt?
  • Google Product Categorie

Zoals we eerder ook benoemden, heeft vrijwel elke CMS de mogelijkheid om een productfeed voor je te ontwikkelen. Toch adviseren we om je producten goed te controleren op de zojuist genoemde vereisten: als er ook maar één mist, kan het product niet aangeboden worden via Google Shopping.

De kracht van Performance Max

Binnen Google Shopping heb je de keuze uit twee campagnesoorten: je reguliere campagne-indeling, of een campagne-indeling volgens Performance Max. Deze laatste optie zorgt voor veel extra’s die je helpen je campagne te optimaliseren, samen met een handvol extra kansen die je kunt benutten. We sommen een paar van de voordelen van Performance Max voor je op:

  1. Extra kanalen: waar je met een reguliere campagne alleen op de standaard-kanalen van Google kunt adverteren, kun je met Performance Max ook adverteren op YouTube, Gmail en Discovery. Ook is het met Performance Max mogelijk om te adverteren via Display Adverteren.
  2. Biedstrategie: in plaats van alleen betalen via CPC, is het met Performance Max mogelijk om je eigen biedstrategie te kiezen. Zo kies je ook voor CPM, CPA en anderen.
  3. Advertentiemateriaal: met regulier adverteren is het alleen mogelijk om je producten in te laden, waar Performance Max ook beeldmateriaal automatisch kan inladen.
  4. Nieuwe klanten bereiken: Performance Max heeft acquisitie als mogelijk doel van je campagne, waar een reguliere campagne dit niet heeft.
cta-employee-particles
call-to-action
Jesse staat voor je klaar!
Meer weten over Google Shopping?

Jesse vertelt je er graag meer over!

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Welke e-commerce voor Google Shopping?

Een vraag die veel mensen hebben over Google Shopping is welke e-commerce systemen er allemaal op toegepast kunnen worden. Het antwoord is gelukkig dat vrijwel alles mogelijk is, zo lang je hiernaast maar gebruik maakt van het Google Merchant Center. Je downloadt hiernaast een simpele plug-in, die verschilt per CMS.

  • Magento: de koppeling tussen Google Shopping en Magento kan gemaakt worden door verschillende plug-ins, bijvoorbeeld Amasty.
  • Shopify: voor deze koppeling heeft Google zelf een plug-in, die je via Shopify zelf kunt downloaden.
  • Overig: maak jij gebruik van een andere CMS, neem dan gerust contact op met één van onze specialisten en laat je informeren over welke plug-ins zij aanraden.

Tips voor Google Shopping

Om jou op gang te helpen met Google Shopping, hebben we een paar tips voor je die je direct kunt toepassen.

  1. Gebruik goede foto’s: een potentiële klant komt bij jou advertentie terecht door een gerichte zoekopdracht. Je kunt op dit moment je onderscheiden op twee vlakken: een goede prijs of een goede foto. Omdat een goede prijs concurrentie oplevert, raden wij aan te investeren in een goede foto, zodat jouw product sneller wordt gekozen.
  2. Adverteer dubbel: dit klinkt misschien raar, maar wanneer jij gebruik maakt van Google Shopping creëer je de unieke mogelijkheid om meerdere keren te verschijnen in één zoekopdracht. Je staat namelijk bovenaan met een webshop advertentie, maar zorgt er d.m.v. zoekmachine adverteren ook nog voor dat je met een tekstadvertentie op de tweede plek staat. De klant kan niet meer om jou heen!
  3. Richt je campagne strategisch in. Een goede campagne begint altijd met een sterke strategie. Hierin staan gegevens over je doelgroep, maar ook over jou en je prestaties. Je doelstellingen heb je middels je strategie helder voor ogen, waardoor jij precies weet hoe je je Shopping-campagnes het best inricht.

Google Shopping uitbesteden bij Traffic Today

Wil jij zeker weten dat je met deze dienst je doelstellingen haalt, dan is Google Shopping uitbesteden bij Traffic Today een slimme keuze. Bij ons kies je niet alleen voor een groot team vol enthousiaste experts, maar ook voor een intense samenwerking. Hierdoor weet je precies wat je van ons kunt verwachten en zorgen wij ervoor dat we altijd handelen volgens jouw filosofie. Daarnaast leveren we een kritische blik, door bijvoorbeeld te vragen of Google Shopping wel echt de juiste dienst voor jou is, of dat we toch een andere dienst aan je doelstellingen koppelen.

Ben je benieuwd wat we zoal voor jou kunnen betekenen? Neem dan gelijk contact op met één van onze specialisten! We plannen een kennismakingsgesprek met je in en beginnen zo snel mogelijk met mooie campagnes.

cta-employee-particles
call-to-action
Jesse staat voor je klaar!
Meer weten over Google Shopping?
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wat is jouw potentieel?

Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.