Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Bereik met Facebook Adverteren je doelgroep op een persoonlijke en creatieve wijze!
Facebook is het grootste social medium ter wereld. Het kent dagelijks miljarden gebruikers; niet gek dat jij op Facebook adverteren wil dus! We nemen je mee langs alle ins & outs van Facebook, zodat jij Facebook Adverteren zo snel mogelijk kunt inzetten voor jouw bedrijf.
Enthousiast, maar meer geïnteresseerd in Facebook Adverteren uitbesteden? Dat kan natuurlijk ook! Kom in contact met één van onze enthousiaste marketeers en laat je informeren over onze werkwijze.
1. Wat is Facebook Adverteren? 2. Waarom Facebook marketing? 3. Adverteren op Facebook als onderdeel van je social strategie” 4. Stappenplan voor Facebook Ads 5. Advertentiesoorten van Facebook 6. Facebook marketing in de Customer Journey” 7. Tips voor Facebook Adverteren 8. Facebook Adverteren met Traffic Today
Wist je dat Facebook oorspronkelijk is opgericht als medium voor studenten om aantekeningen uit te wisselen? De oprichter van Facebook is Mark Zuckerberg. Samen met medestudenten merkte hij dat er een plaats miste waarop dit gemakkelijk kon. Zijn oplossing? Dit gewenste medium zelf creëren. Dat er vraag naar was bleek: binnen no-time groeide Facebook uit tot een medium waar niet alleen meer studenten gebruik van konden maken, maar iedereen met een geldig e-mailadres. Wat er wordt gedeeld beperkt zichzelf ook niet meer tot enkel aantekeningen: tegenwoordig deel je foto’s, video’s en nog veel meer via Facebook.
Erg leuk allemaal, maar wat kan ik op Facebook als bedrijf? Aangezien het gebruikersaantal van Facebook gigantisch is, bereik je hier eenvoudig je doelgroep. Het is namelijk mogelijk om tussen de reguliere posts van Facebook-gebruikers te adverteren. Dit betekent dat je jouw producten laat zien aan gebruikers van Facebook die je nog niet volgen. Je kunt ervoor kiezen om je producten in de spotlight te zetten, maar kunt ook je bedrijf in het algemeen introduceren. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar een goede strategie hierachter is enorm belangrijk. Waar ga jij voor?
Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op.
Facebook adverteren is een mooie methode om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Onze social ads specialisten weten precies hoe jouw budgetten zo goed mogelijk ingezet kunnen worden. Vul je onderstaand contactformulier in, dan zullen we jou benaderen om meer te vertellen over onze dienst.
Mocht het gebruikersaantal van Facebook je nog niet genoeg overtuigen, dan zijn er nog talloze andere reden waarom Facebook marketing een slimme investering is. De meest belangrijke is je online vindbaarheid: wanneer iemand op zoek is naar het product dat je verkoopt, is de kans groot dat ze eerst online onderzoek naar je doen. De kans dat ze op je Facebook-pagina uitkomen is groot, wat laat zien dat deze er goed uit moet zien.
Toch is het ook belangrijk om te onthouden dat Facebook meer is dan een online visitekaartje: je kunt hier namelijk ook eenvoudig nieuwe klanten op bereiken door middel van gerichte advertenties. Via Facebook target je eenvoudig: in de Meta Business Suite verzamel je je gegevens (van zowel Facebook als Instagram), die je vervolgens gebruikt voor je advertenties. Weet jij deze goed in te richten, dan trek je eenvoudig nieuwe klanten naar je website.
Marelle vertelt je er graag meer over!
Third party cookies komen in 2024 te vervallen, wat betekent dat klantgegevens zoals leeftijd en interesses niet meer gebruikt mogen worden om gerichte advertenties te tonen. Retargeting kan daardoor ook niet meer. Is Facebook adverteren dan nog wel relevant in 2024, vragen veel mensen zich af. Zeker, maar het vergt wel een iets andere aanpak.
Facebook adverteren kan nog steeds voor jou spreken, als we de targeting maar iets aanpassen. We kunnen nog altijd adverteren op basis van onderwerpen die aansluiten op de producten die je verkoopt. Identificeert jouw doelgroep zich met de zichtbare producten, dan is de kans op een conversie nog altijd aanwezig.
Facebook adverteren blijft ook komend jaar relevant, omdat de advertentiemogelijkheiden alsmaar worden uitgebreid. Facebook heeft al een poosje zijn eigen Reels waarop je kan adverteren, terwijl Facebook aan het experimenteren is met advertenties die gemaakt zijn met generative AI. Daardoor wordt het nog makkelijker om te adverteren op het platform, zonder dat je een beroep hoeft te doen op dure designers.
De Facebook Conversion API wordt in 2024 nog belangrijker. Lees hier hoe je hem instelt.
Wanneer jij gericht te werk wil gaan op Facebook is het belangrijk dat je niet blindelings te werk gaat. Net als op alle andere social media is het belangrijk dat je werkt volgens een strategie. Sterker nog: deze strategie mag best overbruggend zijn. Dit betekent dat de strategie die je hanteert op Facebook overeenkomt met de contentstrategie van je Instagram, TikTok, LinkedIn, etc. Wanneer jij dit goed doet, zorg je ervoor dat je volgers van het ene platform meeverhuizen naar het andere platform, waardoor je totale volgersaantal gigantisch zal groeien.
Dit betekent overigens niet dat jij op elk medium aanwezig moet zijn. Een belangrijk onderdeel van je social strategie is onderzoek: je kijkt naar wie je doelgroep is en op welke kanalen zij aanwezig zijn. Wanneer je deze vragen beantwoord hebt, kijk je naar welk type content zij geïnteresseerd in zijn. Je probeert je advertenties dus niet in te richten volgens wat jij zelf goed vindt, maar volgens wat je volgers willen zien.
De invulling van een campagne is verschillend voor elk bedrijf, maar de manier waarop dit wordt opgezet komt wel overeen. We leggen je uit welke stappen jij doorloopt wanneer je op Facebook adverteren wilt!
1. Doelstelling kiezen: waarvoor wil jij Facebook gebruiken? Om de insteek van je campagne duidelijk te maken, vindt Facebook het belangrijk dat je dit gelijk doorgeeft. Zo staat het idee van je campagne gelijk centraal, waardoor je hier de hele tijd terug op kan koppelen.
2. Doelgroep selecteren: voor je eerste campagne is het belangrijk dat jij je doelgroep zo specifiek mogelijk invult. Je geeft een naam aan je doelgroep en vult de demografische gegevens in, zoals geslacht, leeftijd en locatie. Deze gegevens haal je uit het onderzoek dat je voorafgaand van het opstellen van je strategie hebt uitgevoerd.
3. Targeting: wanneer je de algemene gegevens van je doelgroep hebt ingevuld houd je een gigantische groep over. In principe is dit niet erg, maar je wil liever gericht te werk gaan. Dit doe je door interesses in te stellen: de kijker van je advertentie heeft al bewezen geïnteresseerd te zijn in jouw branche, waardoor de conversieratio van je advertentie hoger is.
4. Bepaal je budget: je advertentie is zo goed als af. Hoog tijd om je op de zakelijke kant te richten. De kans dat jij al weet hoeveel je wil uitgeven is groot, maar Facebook laat je nog zien wat het effect hiervan is. De keuze is aan jou: verhogen of op hetzelfde budget doorgaan.
5. Type advertentie: een advertentie op Facebook komt op verschillende manieren voor – het is aan jou welke variant je de voorkeur geeft. In je Meta Business Suite geef je zelf aan voor welke advertentiesoort je gaat (foto, video, stories, etc), waarna je een voorbeeld te zien krijgt van hoe deze advertentie er uit gaat zien. Ben je tevreden, dan plaats je je advertentie!
6. Succes meten: je advertentie is online te zien, maar dat betekent niet dat je er bent. Het is nu namelijk belangrijk om je succes te meten: wat werkt er wel en wat werkt er niet? Door hier actief bovenop te zitten, lukt het jou om de perfecte advertentie te maken. Je weet nu goed wat je doelgroep wil zien en wat niet, waardoor de advertentie zichzelf invult. Voordat je het weet zie je een stijgende lijn in je advertenties. Precies wat je wil, toch?
We benoemden in het stappenplan al de verschillende mogelijkheden voor advertenties op Facebook. Nu zullen we ze verder uitleggen, door te zeggen wat elke soort is en wat het effect ervan is.
Je hebt binnen Facebook Adverteren volledig zelf in de hand hoeveel je wil uitgeven: je kiest je eigen budget. Wel moet er gezegd worden dat een hoger budget vaak een groter bereik betekent, waardoor het goed is om na te denken of jouw budget wel het juiste budget is voor het gewenste resultaat. Facebook maakt onderscheid uit verschillende biedstrategieën die je vast ook kent van andere dienst als zoekmachine adverteren en andere social media.
In principe is het voor iedereen mogelijk om op Facebook te adverteren. De enige essentiële stap die je hiervoor moet doorlopen is het aanmaken van een Facebook Business account: deze geeft je toegang tot het Meta Business Suite waarin je kunt adverteren in zowel Facebook als Instagram. Aangezien vrijwel elke doelgroep terug te vinden is op Facebook is het qua targeting ook vaak mogelijk om je doelgroep te bereiken. Hierbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat er betere kanalen zijn voor bepaalde doelgroepen, wat zal blijken uit je social media strategie.
In principe is middels de juiste targeting elke doelgroep te bereiken via Facebook, maar in het algemeen wordt er wel gesproken van een bepaalde groep die hier actief gebruik van maakt. We spreken in dit geval voornamelijk over een doelgroep tussen de 25 en 75. We verwachten dat dit alleen maar ouder zal worden door de jaren heen, aangezien jongeren vaak de voorkeur geven aan Instagram, TikTok en Snapchat.
Allereerst is het belangrijk dat je advertentie aantrekkelijk is voor het oog. Door op te vallen blijf je hangen en zal iemand sneller geneigd zijn om ook daadwerkelijk te kijken wat je te zeggen hebt. Wanneer je er vervolgens voor zorgt dat je advertentie de juiste dosis overtuigingskracht heeft, zorg je ervoor dat er wordt doorgeklikt. In dit alles is het ook belangrijk dat je branding wordt meegenomen: je advertentie moet ook écht jouw identiteit uitstralen.
Wil jij een optimaal effect halen uit je Facebook marketing, dan is het belangrijk om je te realiseren dat je niet elke kijker kunt overhalen tot een aankoop. Dit heeft alles te maken met de Customer Journey: de reis die klanten doorlopen om tot een aankoop te komen. Via Facebook gebruik je de Customer Journey eenvoudig. We leggen dit uit aan de hand van het See, Think, Do, Care-model van Google.
See: in de eerste fase van de Customer Journey speel je in op een klant die nog niet per sé geïnteresseerd is in een aankoop. Je richt je advertentie inspirerend in, zodat je het idee creëert dat een aankoop gedaan kan worden. Je koppelt je naam aan deze advertentie, waardoor je al inspeelt op het onbewuste van de klant.
Think: nu het zaadje geplant is, begint de klant na te denken. Maar, aangezien een aankoop nooit compleet hals-over-kop gedaan wordt, gaat de klant oriënteren. Jij wordt met je concurrenten vergeleken: het is belangrijk dat jij hier als winnaar uit komt. Je adverteert nu niet langer inspirerend, maar overtuigend. Zo licht je unieke deals uit, of laat je producten zien waarvan je denkt dat de klant geïnteresseerd zal zijn.
Do: gefeliciteerd, de keuze is op jou gevallen! Je denkt misschien nu al dat je er bent, maar in feite ben je pas halverwege. Het is nu namelijk belangrijk dat je de klant zo’n optimaal mogelijke ervaring geeft. Via Facebook Adverteren doe je dit door producten uit te lichten die interessant kunnen zijn of bij de bekeken producten passen, zodat je mogelijk extra producten weet toe te voegen aan de aankoop.
Care: de aankoop is geplaatst, wat betekent dat er nog één ding gedaan moet worden: de klant tevreden houden. Lukt dit, dan bouw je loyaliteit op: de volgende keer dat een aankoop gedaan moet worden, zal de keuze direct op jou vallen. Je laat zien dat je om je klant geeft door te adverteren met een unieke deal, zoals een korting of eerdere toegang tot bepaalde collecties.
Om je op gang te helpen op het gebied van adverteren op Facebook, geven we je vijf gouden tips!
Ben jij op zoek naar een enthousiast marketingbureau, waar transparant gewerkt wordt zodat jij alles op de voet kan volgen? Dan is Traffic Today precies waar je naar op zoek bent. We kunnen onszelf nu zo goed mogelijk verkopen, maar de realiteit laat vaak zien dat een klik er is of niet. Neem contact met ons op zodat we onder het genot van een kop koffie kunnen kijken of de klik er is! Is deze er, dan beginnen onze experts zo snel mogelijk met het realiseren van gave campagnes op het gebied van Facebook Adverteren. Tot snel!
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.