Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Hoe breng je complexe informatie tot de verbeelding? Juist, met een infographic. Een infographic is een afbeelding waar andere afbeeldingen en/of teksten in zijn verwerkt. Deze contentvorm is erg populair én het maken van een infographic kan zelfs iedereen. In deze blog van Traffic Today geven we je alle informatie over de infographic.
Voordat we dieper op de materie in gaan, is het goed om te weten wat een infographic is. Een infographic is een afbeelding waarin onder andere verschillende afbeeldingen en tekst in zijn verwerkt. Het is niet alleen een combinatie van tekst en beeld, er kunnen namelijk ook diagrammen, quotes of andere visuele uitingen worden getoond. Dit geheel zorgt voor een begrijpelijk overzicht van een onderwerp.
Een infographic wordt vaak bij een artikel toegevoegd om het te verduidelijken of te versterken, maar kan ook gebruikt worden als lead magnet. De informatie uit het artikel wordt dan gevisualiseerd. Je kunt deze vorm van content gebruiken bij veel verschillende zaken: van jaarverslagen tot productomschrijvingen. Toch wordt een infographic ook op zichzelf gebruikt. In dat geval is het vaak een grotere afbeeldingen waarin verschillende afbeeldingen of grafieken worden gecombineerd om een grotere boodschap over te brengen. Het is dan eigenlijk een soort klein rapport.
Je kunt de infographics onderscheiden in verschillende categorieën. Elk type is afgestemd op het visualiseren van een ander type content:
De meest effectieve infographics zijn vaak creatief en visueel. De reden daarvoor is omdat ze aandacht trekken én blijven hangen bij mensen. Het is echter wel van belang dat mensen de infographic niet alleen onthouden omdat het er mooi uitziet. De beelden moeten namelijk een verduidelijking geven of mensen helpen om iets beter te onthouden.
Van alle informatie die naar onze hersenen wordt verzonden, is 90% visueel. Hierdoor is een infographic een middel om informatie sneller over te brengen. Deze manier van informeren wordt al heel lang gebruikt, denk bijvoorbeeld aan het Periodiek Systeem Der Elementen. Dit bestaat uit vierkanten met codes en kleurcodes. Ook landkaarten, hiërogliefen of datavisualisatie met grafieken en diagrammen zijn voorlopers.
Visuals en infographics worden regelmatig met elkaar verward. Het grootste verschil is dat een infographic meer informatie geeft in een overzichtelijke of vertellende vorm vergeleken met een visual. Dit samen vormt een samenhangend geheel. Een visual is juist heel eenvoudig én is in één oogopslag te lezen of te begrijpen.
Content is informatie. Je kunt content op verschillende manieren inzetten, maar ook met verschillende doeleinden. Zo kun je mensen amuseren, overtuigen of informeren. Maar waarvoor is een infographic eigenlijk geschikt?
Dat een infographic effectief is, begrijp je nu waarschijnlijk wel. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van deze content-vorm? Ten eerste maak je ingewikkelde zaken makkelijker door het op een creatieve en visuele manier te verduidelijken. Ook draagt het bij aan de optimalisatie voor je organisatie. Dat leggen we je uit.
Een aantrekkelijke infographic zorgt voor een betere vindbaarheid van jouw website. Omdat het er vaak duidelijk uit ziet, wordt er vaak op geklikt. Hierdoor bezoeken meer mensen je pagina.
Door infographics in te zetten op je FAQ-pagina (veelgestelde vragen), maak je het voor klanten makkelijker om de informatie te vinden waar ze naar op zoek zijn. Hierdoor zorg je ervoor dat klanten de informatie al op jouw website vinden. Zij vinden dus sneller hun antwoord en jij hebt minder tijd nodig om klanten via de klantenservice te woord te staan. Win-win!
Ook voor je interne communicatie kunnen infographics perfect bijdragen. Ze maken lastige informatie duidelijker voor collega’s. Ook hoeven collega’s geen eindeloze lange teksten meer te lezen. Ook kun je onderzoeksresultaten of jaarverslagen goed verwerken in deze content-vorm.
Om een goede infographic te creëren is het belangrijk dat je focus blijft houden op het onderwerp. Ga in op de kern van je verhaal. Daarnaast zijn er nog een aantal punten waar je rekening mee kunt houden:
Voordat je begint met het maken van een infographic, is het van belang dat je de belangrijkste punten van je content bepaalt. Denk daarnaast ook na over de titels en koppen die je gaat gebruiken. Welke informatie wil je daarin verwerken en is dat ook de informatie die onmisbaar is voor de gebruiker? Als je tekst gaat gebruiken, is het goed om na te denken over de lengte van de tekst. Je wil namelijk geen alinea’s vol met tekst in de infographic plaatsen: hou het kort en bondig, maar nog wel begrijpelijk. Als je dit allemaal hebt besloten, is het goed om na te denken over het ontwerp. Ontwerp je de infographic niet zelf? Geef dan de ontwerper ook genoeg informatie mee, zodat hij of zij een goede opzet kan maken van jouw infographic. Een goed begin is namelijk het halve werk.
Als je een infographic zelf gaat ontwerpen, is het belangrijk dat je patronen aanbrengt. Dit gebruik je namelijk om het (beeld)materiaal te structureren en te ordenen. Je maakt het daardoor voor de gebruiker makkelijk om de boodschap te begrijpen. Je brengt structuur aan door vormen toe te passen. Denk daarbij aan lijnen en randen om informatie te groeperen. Je kunt bijvoorbeeld ook cirkels of vierkanten gebruiken om je inhoud beter te organiseren. Gebruikers vinden het dankzij de structuur makkelijker om de inhoud te begrijpen.
Een ander belangrijk onderdeel bij het creëren van een infographic, is kleur. Met kleur kun je namelijk precies de aandacht vestigen op specifieke informatie die je wilt uitlichten of die ondersteunend zijn voor de informatie die je graag wil overbrengen. Wil je bijvoorbeeld woorden extra uitlichten? Gebruik dan een kleur die contrasteert met andere kleuren uit je infographic. Gebruik je bijvoorbeeld voornamelijk donkere kleuren, zoals grijs en zwart? Dan kun je rood als contrasterende kleur gebruiken.
Lettertypes maken of breken je infographic. Het is daarom belangrijk om een lettertype te kiezen dat past bij de rest van je ontwerp. Het is belangrijk om maximaal drie lettertypes te kiezen: één voor het onderwerp, één voor de koppen en één voor de teksten. Hierdoor breng je extra structuur aan.
Om je infographic nog sterker te maken, kun je afbeeldingen, illustraties en iconen gebruiken. Je wil dat hier vooral de focus op komt te liggen. Beeldmateriaal is namelijk het belangrijkste element in je infographic. We zetten verschillende soorten beeldmateriaal voor je op een rij:
De beste infographics bestaan dus uit afbeeldingen en gegevens, die worden ondersteund door tekst. Omdat ze zo effectief zijn, blijven ze beter hangen bij de doelgroep. Gebruik daarom ook infographics om belangrijke informatie te delen.