Blog - 10 juli 2024

3 min leestijd

Zo creëer je krachtige content met formats

Geschreven doorEva Onze ervaren Content Marketeer | Head of Content

Door de razendsnelle AI-ontwikkelingen, kun je binnen no time content creëren. Maar of het ook impact maakt? Daar heb je meer voor nodig dan enkel een paar slimme tools. Het geheim van krachtige content ligt vaak in de formats die je gebruikt. We leggen je er alles over uit.

Waarom formats impact maken

Formats bieden structuur en consistentie aan je content. Dit helpt bij het opbouwen van herkenning en vertrouwen bij je publiek. Ook geeft het meer structuur in je content planning. Zo krijg je nooit zo snel meer het gevoel dat je zonder ideeën zit. Met een krachtig format weet je altijd wat je moet doen. Dit zorgt voor een efficiëntere productie en een constante output.

Wel is het belangrijk om goed na te denken over het type formats dat je inzet. Creativiteit, persoonlijkheid en relevantie spelen hierbij een rol. Wanneer je deze onderdelen terug laat komen, zul je zien dat je jouw doelgroep triggert om je content te consumeren. Daarnaast werkt ook de kracht van herhaling in je voordeel. Herhaling zorgt ervoor dat je boodschap beter blijft hangen bij je publiek, waardoor ze eerder geneigd zijn om actie te ondernemen, zoals het delen van je content of het doen van een aankoop.

Hoe bedenk je formats?

Het bedenken van een format is een creatief proces. Verwacht niet dat je binnen een kwartier een goed format hebt bedacht, maar ga er echt even goed voor zitten.

Voordat je gaat brainstormen raden we je aan om na te denken wat je doel is en wie je wilt bereiken. Heb je dit helder? Dan is het tijd voor de brainstorm. Dit wordt ook wel de divergeer fase genoemd. Je kan verschillende technieken gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan mind mapping of de vrije associatie. Belangrijk is dat tijdens de brainstorm niets fout is. Over alle ideeën oordeel jij of je brainstormpartners nog niet. Spreek van tevoren wel een maximale tijd af hoelang je wilt brainstormen. Door je te houden aan deze tijd, zorg je ervoor dat je soms nét wat langer nadenkt of je juist niet te lang doorgaat over het onderwerp.

Tijdens de zogenoemde convergeerfase ga je keuzes maken. Welke ideeën spreken je het meest aan? Welke ideeën zijn realistisch? En waar wil je mee verder? Het kan ook zijn dat je twee ideeën perfect met elkaar kan combineren. Hoe dan ook: het vinden van een balans tussen originaliteit, uitvoerbaarheid en relevantie voor je doelgroep is essentieel tijdens deze fase. Ook hierbij is het weer belangrijk om een tijdslimiet te bepalen. Zo ga je zo efficiënt mogelijk te werk.

Voorbeeld van een format

Verschillende bedrijven zetten contenformats in, Een veelvoorkomend format die bedrijven in de woon-, sanitair- of vloerenbranche inzetten zijn ‘binnenkijkers’. Met dit format laten ze zien hoe hun product(en) bij hun klanten in huis staan. Hoewel veel bedrijven dit al doen, werkt dit format vaak wel goed, omdat dit een stukje inspiratie biedt en er persoonlijkheid terugkomt in de content. Wil je je als bedrijf hierin echt onderscheiden? Probeer er dan net een twist aan te geven, op een manier dat past bij je bedrijf. Delen je concurrenten enkel foto’s van de producten? Zorg dan dat bij jou de klant ook in beeld is. Meteen leuk om de klant te interviewen en deze quotes te gebruiken voor in een blog en/of social posts.

Formats uitwerken

Heb je eenmaal één of meerdere formats gekozen? Dan is het tijd om de formats verder uit te werken. Denk na over:

Type content en presentatie:

Een pakkende tekst, aantrekkelijke visual, aansprekende video’s, humoristische podcast of toch wat anders? Denk na wat het beste past bij je boodschap en je publiek. De presentatie van de content moet professioneel en aantrekkelijk zijn, met aandacht voor details zoals lay-out, visuele elementen en gebruiksvriendelijkheid.

Kanalen die je gaat inzetten:

Bedenk welke kanalen het meest geschikt zijn voor jouw content. Dit kan variëren van sociale media platforms tot je eigen website, blog, of nieuwsbrief. Elk kanaal heeft zijn eigen voor- en nadelen en vereist een aangepaste benadering om de doelgroep effectief te bereiken. Ook kan het werken om content mapping toe te passen. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld een video plaatst op je website, YouTube en je (een deel van de video) onder de aandacht brengt via Instagram Reels.

De titel van het format:

Bedenk een herkenbare en aansprekende titel voor je format. Dit helpt voor de herkenbaarheid van je content. Wanneer je volgers een paar keer het contentformat hebben langs zien komen, weten ze daarna gelijk waar het over gaat.

De frequentie van het format:

Hoe vaak wil je het format terug laten komen? Wil je een wekelijkse rubriek bedenken of misschien wel maandelijks? Bedenk hoeveel tijd het je kost om het format te maken en zorg ervoor dat dit past binnen je beschikbare middelen en planning. Het is belangrijk om consistent te zijn, zodat je publiek weet wanneer ze iets nieuws kunnen verwachten.

Contentkalender als ondersteuning

Content formats, check. Nu is het tijd om echt structuur aan te brengen. Een contentkalender is een onmisbaar hulpmiddel om overzicht te houden en ervoor te zorgen dat je content consistent en tijdig wordt gepubliceerd. Hoewel content formats structuur geven aan je planning, is het ook altijd goed om er rekening mee te houden dat je simpelweg niet altijd alles in een format kan gieten.

Aan de slag met krachtige content met formats?

We hopen dat je nu de juiste handvaten hebt om content formats te creëren. Kom je er niet helemaal uit en wil je dat we met je meedenken? Neem gerust contact met ons op!

Content Conference 2024: onze ervaring

Vorige blog

Succesvolle Q4 tips voor e-commerce bedrijven

Volgende blog