Blog - 15 september 2023

1 min leestijd

Wel of geen marketplaces opnemen in jouw marketingmix?

Geschreven doorLynn Onze ervaren Marketplace Marketeer

bol.com, Amazon, MediaMarkt: het zijn stuk voor stuk marketplaces met een groot bereik. Tegenwoordig kun je niet meer om digitale marktplaatsen heen als marketeer én als consument. Waar gigant bol.com zich als marktplaats vestigde, beginnen steeds meer reguliere e-commerce-websites hun eigen marktplaats. Niet alleen kleinere websites doen dit, maar ook de grote namen doen mee. Zo is MediaMarkt in Duitsland al actief met een marketplace, Kruidvat komt later dit jaar in Nederland met haar eigen marketplace en ook partijen als Leen Bakker, Praxis en Douglas durven de uitdaging aan. Een goed moment dus om te kijken of jij al marketplaces opgenomen hebt in jouw marketingmix!

Start met verkopen op marketplaces

Heb je als e-commercebedrijf op dit moment nog helemaal geen marketplace in jouw mix zitten? Dan is dit zeker goed om te overwegen. Marketplaces bieden je extra verkoopkanalen met vaak een groot bereik. Kies jij de juiste digitale marktplaatsen uit? Dan is de kans groot dat jouw doelgroep zich hier bevindt. Dit geeft jou een extra touchpoint om met klanten in aanraking te komen. Verder is de koopbereidheid op marketplaces vaak hoog. Dit zorgt ervoor dat jouw touchpoint een sellpoint wordt. Dit alles kan ervoor zorgen dat jouw verkopen in een sneltrein gaan, maar voor niks gaat natuurlijk de zon op: deze verkoopkanalen vragen vaak een variabele commissie per verkoop en soms ook een vast bedrag per maand om gebruik te maken van hun platform en bereik. Let hier dus op bij het maken van jouw marketingmix met marketplaces, je levert dus een deel van je marge in. Uiteindelijk bepaal jij de prijs waarvoor het product wordt verkocht op het kanaal.

Kies geschikte marketplaces

De juiste marketplace kiezen klinkt simpel, maar valt in de praktijk vaak tegen. Doordat er steeds meer marketplaces zijn, kan het lastiger zijn om te zien welke marketplace nu écht bij jouw bedrijf past. Ook kan het lastiger zijn om te bepalen of je eerst op een allround marketplaces, zoals bol.com, start of dat je bij een specifieke marketplaces, zoals Praxis, begint. Beide opties hebben voor- en nadelen. De zwaarte hiervan kan per situatie verschillen. Zet voor jezelf de voor- en nadelen op een rij om de afweging makkelijker voor jezelf te maken.

Geef jouw listings aandacht

Wanneer je eenmaal live bent op een marketplace stopt het niet. Soms komen de verkopen direct al, maar vaak moet je hier meer moeite in steken. Je moet ervoor zorgen dat jouw listings gevonden worden én dat het conversiepercentage goed zit. Dit doe je door o.a. listingsoptimalisatie en advertising.

Hoe dan ook is het vaak een goed idee om marketplaces toe te voegen aan jouw marketingmix. Marketplaces zorgen voor meer conversiegericht bereik onder een nieuwe doelgroep. Als je het goed aanpakt dus meer extra omzet! Wil je eens sparren over de ideale marketplaces voor jouw mix? Neem gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!

Wat is bouncepercentage?

Vorige blog

BrightonSEO 2023: 3x belangrijke learnings

Volgende blog