Blog - 06 augustus 2021

3 min leestijd

De 404 pagina: wat moet je weten?

Geschreven doorChantal Onze ervaren Digital Marketeer

Je bent er ongetwijfeld zelf ook wel eens op geland: de 404 pagina. Deze error 404 (not found) is een HTTP-statuscode die aangeeft dat een bepaalde pagina niet bestaat of niet gevonden kan worden. Je komt hier bijvoorbeeld terecht door de URL foutief in te geven of op een verouderde link te klikken. Als gebruiker is het natuurlijk behoorlijk frustrerend om niet direct te vinden wat je zoekt en het voorkomen van 404 pagina’s is dan ook van groot belang als websitebeheerder – niet alleen voor je bezoekers maar ook voor je eigen positie in google.

Wat is een error 404?

Een 404 not found error is een Hypertext Transfer Protocol (HTTP) statuscode die laat weten dat een webbrowser wel verbinding kan maken met de servers maar dat de opgevraagde pagina niet bereikt kan worden. 404 foutmeldingen zijn veruit de meest voorkomende HTTP errors en geven simpelweg aan dat de pagina in kwestie niet bestaat.

Hoe ontstaat een 404 foutmelding?

Er zijn verschillende manieren waarop een 404 error not found kan ontstaan op je website. De meest voorkomende reden is echter dat je de URL van een pagina hebt veranderd en de oude URL niet laat doorverwijzen naar de nieuwe URL. Anders gezegd: je hebt de redirect van de oude pagina niet goed ingesteld. Ook kan het natuurlijk voorkomen dat een bezoeker een typefout maakt in de URL waardoor een pagina wordt opgevraagd die niet bestaat en ook nooit bestaan heeft. Daar kun je uiteraard niets aan doen. Maar ligt de fout aan haperende websitetechniek? Dan is het aan te raden om dit zo snel mogelijk te verhelpen.

Een 404 error oplossen

Afhankelijk van welke tool je gebruikt, worden 404 pagina’s doorgaans overzichtelijk in kaart gebracht. Met betaalde tools als Ahrefs, SEMRush of Screaming Frog blijf je op de hoogte van eventuele 404’s op je website.

Is er een 404 error op je website gedetecteerd? Dan zorg je ervoor dat je de juiste redirect toevoegt. Met een redirect verwijs de de paginawaarde van de 404 door naar een pagina die wel bestaat. Heb je bijvoorbeeld onlangs een URL aangepast? Vergeet dan niet om een redirect te plaatsen op de oude URL zodat je bezoekers geen foutmelding krijgen.

Creatief met je 404 pagina

Hoe nauwlettend je je tools ook in de gaten houdt, het kan gebeuren dat er een 404 error ontstaat. Als een bezoeker een foutieve URL intypt, kun je er simpelweg niets aan doen. Wat je dan wél kunt doen, is voldoende aandacht besteden aan de opmaak en inhoud van je 404 pagina om bezoekers te helpen om hun weg te vervolgen op je website.

Door bijvoorbeeld suggesties te bieden, stimuleer je de bezoeker om door te klikken naar een pagina die wel bestaat. Plaats bijvoorbeeld links naar de 5 meest bezochte pagina’s op je website om bezoekers verder te helpen. Wat je ook besluit te doen met je 404 pagina, zorg er altijd voor dat er in ieder geval iets staat. Geef je bezoekers geen excuus om je website te verlaten.

De beste 404 pagina voorbeelden

Sommige bedrijven toveren 404 pagina’s om tot ware kunstwerken. Zo ver hoef je uiteraard niet te gaan, maar een beetje aandacht kan geen kwaad. Laat je inspireren door de volgende voorbeelden!

Hou het simpel

Simpel maar effectief, dat is de 404 pagina van Airbnb. Het geanimeerde poppetje geeft wat extra’s aan de pagina maar leidt niet af van de links die de pagina bevat als suggestie voor de verdwaalde bezoeker.

Bekijk de 404 hier: Airbnb

Gebruik tekst

Mailchimp begrijpt ook dat je de 404 pagina beter simpel maar stijlvol kunt houden. Ook de tekst die op deze pagina staat sluit leuk aan bij de visual. Een kleine glimlach op het gezicht van je bezoeker tonen, kan nooit kwaad!

Bekijk de 404 hier: Mailchimp

Bied een oplossing

Grote kans dat een bezoeker niet doelgericht naar jouw 404 pagina op zoek was. Even groot is de kans dat hij/zij graag terug wil naar pagina’s op je website die wel de informatie bevatten die gezocht wordt. Het Amerikaanse creatieve bureau Mantra Labs stuurt verdwaalde bezoekers bijvoorbeeld op een originele manier terug naar de hoofdpagina zodra ze op een 404 pagina terechtkomen.

Bekijk de 404 hier: Mantra Labs

Speel in op je business

Met een leuke tekst of afbeelding die inspeelt op je eigen branche of business kun je van je 404 error page not found een leuke inhaker maken. Neem bijvoorbeeld de 404 pagina van Pixar. Hier krijg je als bezoeker de mededeling dat de pagina die je zoekt misschien per ongeluk naar het langetermijngeheugen is verplaatst – zoals bij veel zaken het geval is in de populaire Pixar-film Inside Out.

Bekijk de 404 hier: Pixar

Maak er het beste van

Je kunt een 404 error voorkomen door je redirects goed op orde te hebben en geen oude linkjes te laten staan. Maar een aantal dingen heb je simpelweg niet in de hand. Zoals wanneer een bezoeker een typefoutje maakt in de URL. Op die momenten is het hebben van een overzichtelijke 404 pagina belangrijk! Dus wees creatief en maak er wat moois van. Dan is de kans groot dat je bezoekers de foutmelding zelfs kunnen waarderen.

Optimaliseer je website met Traffic Today

Naast het oplossen en voorkomen van 404 errors, zijn er nog veel meer zaken om rekening mee te houden als je een website hebt. Denk bijvoorbeeld aan zoekmachine optimalisatie, een goede online strategie en meer. Traffic Today is specialist op dit gebied en samen werken we aan online groei van jouw bedrijf!

Neem contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden!

Google geeft nu rankingsfactoren aan bij zoekopdrachten

Vorige blog

Google Tag Manager: het geheime wapen van iedere marketeer

Volgende blog