Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Door retentie marketing toe te passen verhoog je de loyaliteit van je klanten. Je wilt natuurlijk dat klanten na hun eerste aankoop weer bij jouw bedrijf wat kopen. Voordat je dit kan toepassen is het belangrijk om stil te staan bij de volgende vraag: Wat is retentie? En welke manieren zijn er om retentie marketing toe te passen? Wij vertellen je er graag meer over.
Met retentie wordt het aantal terugkerende klanten bedoeld. Een bedrijf met een hoge retentie heeft een hoge klantloyaliteit. Vaak wordt dit getal in percentages uitgedrukt. Om de retentie te verhogen worden speciale campagnes bedacht die gericht zijn op terugkerende klanten. Want nieuwe klanten zijn natuurlijk mooi, maar terugkerende klanten zijn net zo belangrijk! Deze mensen zijn namelijk goede ambassadeurs voor jouw bedrijf. Met retentie marketing bouw je een duurzame klantrelatie op.
Er zijn meerdere voordelen om extra aandacht te besteden aan het behouden van je klanten. Zo kost het minder geld om klanten te behouden dan nieuwe klanten aan te trekken. Je vergroot met retentiemarketing ook de kans op conversie. Klanten die al eerder wat bij jou hebben afgenomen, zijn meer geneigd om in de toekomst weer te converteren. Tot slot besteden loyale klanten ook meer geld per aankoop dan nieuwe klanten. Richt je dus niet alleen op nieuwe klanten, maar ook op bestaande klanten.
Er zijn verschillende strategieën die je kunt toepassen om jouw retentiepercentage te verhogen. Zorg er wel voor dat je contactgegevens van jouw klanten verzamelt. Anders kun je ze niet bereiken na hun aankoop. Een aantal manieren om retentiemarketing toe te passen zijn:
Speel op de aankoopgeschiedenis van de klant in door een relevant productaanbod te tonen. Zet hiervoor automatische e-mails in. Bijvoorbeeld, je hebt net een iPhone aangeschaft. Een aantal dagen later krijg je een mail met accessoires die handig zijn voor je nieuwe telefoon. Door deze manier van cross-selling overtuig je de klant om nog een aankoop bij jou te doen.
Beloon de loyaliteit van je klanten door middel van een loyaliteitsprogramma. Denk hierbij aan exclusieve member kortingen, spaarprogramma’s of persoonlijke aanbiedingen. Bijvoorbeeld exclusieve verjaardagskorting wanneer een klant jarig is. De klant wordt zo gestimuleerd om nog een aankoop bij jou te doen.
Je wilt als marketeer de juiste klant of het juiste moment bereiken. Bedenk inhaakmomenten zodat je weet wanneer je de klant weer kan benaderen. Dit kan gebaseerd zijn op een laatste aankoop of een nieuw product. Stuur bijvoorbeeld een automatische mail wanneer het al een tijdje geleden is dat een klant zijn laatste aankoop heeft gedaan.
Door leuke content te delen met klanten, verhoog je de betrokkenheid. Help klanten jouw producten of diensten beter te gebruiken door middel van content. Dit doe je door een tutorial video of een blog over het onderhoud en gebruik van producten. Verstuur ook met regelmaat een nieuwsbrief, waarin je vertelt wat er speelt binnen het bedrijf. In zo’n nieuwsbrief is het dan ook mogelijk om nieuwe producten uit te lichten.