Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Je hebt vast wel eens op een websites naar verschillende hotels gekeken, om de website vervolgens weer af te sluiten. Je bent vast ook weleens weer één van die verschillende hotels tegengekomen als banner op een andere website… Toevallig? Zeker niet! Bedrijven maken namelijk continu gebruik van retargeting, ooit van gehoord? Retargeting is de kunst van het opnieuw aanbieden van een bepaald product of een bepaalde service aan iemand die al eerder interesse had in dit product of deze service. Retargeting wordt vaak toegepast in een online marketing strategie, omdat We leggen het je uit! Lees snel mee.
Retargeting, ook wel ad retargeting of remarketing is een kunst van adverteren. Het is een bepaald marketingproces waarbij je gespecificeerde advertenties richt op mensen die al eerder betrokken waren bij deze soort product of service, maar dit product of service nog niet hebben aangeschaft. Door middel van het gebruik van retargeting probeer je deze mensen door gespecificeerde advertenties toch over de lijn te trekken en aan te sporen tot aanschaffen van.
Retargeting wordt bijvoorbeeld ingezet wanneer je op zoek gaat naar bepaalde hotels. Door het gebruik van pixels of cookies, kan je als consument worden herkend en is het later dus mogelijk om retargeting toe te passen.
Het is gebleken dat het gebruik van retargeting erg effectief is. Wanneer juist uitgevoerd, heb je de kans om het verkeer naar je website met 70% te converteren. Daarnaast kan het een gemiddeld conversatie van 147% opleveren; het kan de merkbekendheid met wel 500% verhogen én het verhoogt het verkeer naar de website met maar liefst 700% door eerdere bezoekers terug te laten komen.
Om een beter beeld van retargeting te geven willen we jullie graag meenemen in twee verschillende voorbeelden en daarmee laten zien hoe retargeting kan voorkomen.
Retargeting voorbeeld 1 – Je hebt het voornemen om een nieuwe sport op te pakken en zit zelf te denken aan een teamsport, zoals voetbal. Als voorbereidend werk ben je op een bekende sportartikelen-website aan het rondneuzen voor de beste voetbalschoenen. Maar het oppakken van een sport is niet alleen gebeurd door het uitzoeken van een paar voetbalschoenen, dus je besluit de website te sluiten en het voor nu even te laten. Eerst maar eens een voetbalclub uit zoeken; op zoek naar voetbalclubs in de buurt. Tijdens het zoeken naar een nieuwe favoriete sportclub stuit je opeens op aanbiedingen van voetbalschoenen die je eerder hebt gezien… toeval? Nee! Retargeting.
Retargeting voorbeeld 2 – Je bent al een tijdje verliefd op een té gekke broek van een bepaald merk. Helaas is het een nogal duur merk, jouw portemonnee laat het niet toe deze aankoop te doen… Toch blijf je maar kijken naar die mooie broek en heb je hem zelfs al een aantal keer in je winkelmand gestopt om het uiteindelijk ‘’toch maar niet te doen’’. Zoals tweemaal eerder deze week start je de website van jouw nieuwe favoriete broek nogmaals op en je ogen worden groot; ‘’vandaag 10% korting op alle spijkerbroeken’’. Toeval? Nee! Wederom retargeting!
Naast de statistieken die net al gegeven werden, heeft het gebruik van targeting veel voordelen voor een bedrijf! Zo kan je advertenties volledig personaliseren wanneer je gebruikmaakt van retargeting; mensen die de spijkerbroeken van bovenstaand voorbeeld inderdaad bezocht hebben, krijgen een kortingscode voor spijkerbroeken, maar mensen die zich in dezelfde situatie verkeerden maar dan met een sweater, kunnen een kortingscode voor sweaters krijgen. Daarnaast kan een bedrijf retargeting gebruiken om merkbekendheid op te bouwen. Consumenten zijn vaak bang om een product aan te schaffen bij een merk dat ze nog niet kennen; is de kwaliteit wel goed? Kan ik op dit merk vertrouwen? Retargeting advertenties laten het merk meer dan eens zien via banners, waardoor consumenten (dan wel niet onbewust) steeds vaker in aanraking komen met het merk, het merk voor hen bekender wordt en ze sneller zullen kiezen voor het merk!
Hoewel bovenstaande voorbeelden van retargeting lieten zien dat het retargeten plaatsvindt met het gebruik van pixels of cookies, kan retargeting ook plaatsvinden met e-mailadres. Wanneer je ooit je e-mailadres hebt achtergelaten, zal je misschien wel eens een e-mail hebben ontvangen waar ‘ad’ voor staat; een andere vorm van retargeting, maar ook effectief!
Ben je enthousiast geworden over retargeting als marketingmiddel? En wil je daarom retargeting inzetten in jouw marketingstrategie? We ondersteunen je hier graag bij en helpen je om succesvolle retargeting-campagnes in te stellen.