Blog - 18 juli 2023

2 min leestijd

Wat is een whitepaper?

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Strateeg

Het genereren van voldoende leads is een belangrijke KPI voor bedrijven die online marketing bedrijven. Alle moeite die je stopt in online activiteiten moet tenslotte wel ergens toe leiden! Dat het whitepaper hier een handig hulpmiddel voor is, heb je vast weleens gehoord. Whitepapers bevatten vaak het laatste stukje informatie dat online niet te vinden is en helpen bedrijven bij het doorvertalen van hun expertise tot iets concreets. Traffic Today vertelt je in dit blog meer over het whitepaper, tips hoe je er één maakt en geven we je voorbeelden van de whitepaper!

Wat is een whitepaper?

Een whitepaper is een (vaak downloadbaar) document dat in de online marketing of sales gebruikt wordt als lead magnet. In de whitepaper wordt vaak extra uitleg gegeven over een thema dat gerelateerd is aan de branche. De whitepaper is vaak een handleiding, maar het whitepaper kan ook aanvullende informatie geven over trends of diensten. Daarmee worden whitepapers vaak gebruikt om nieuwe producten, diensten of technologieën te introduceren en te promoten.

Whitepapers zijn vaak op een laagdrempelige manier ingestoken, zodat de informatie door een breed publiek te begrijpen is. Meestal bevatten whitepapers niet alleen maar tekst, maar staan ze ook vol met checklists, call to actions, infographics of grafieken.

Whitepaper maken

Wil je graag een whitepaper maken, maar heb je geen enkel idee hoe je dit moet aanpakken? Dan is het handig om onderstaand stappenplan te volgen. Onderstaand stappenplan geeft je houvast en voorkomt dat je als een kip zonder kop begint met het maken van een whitepaper.

#1 – Verzin een onderwerp

Jouw whitepaper start met het verzinnen van een onderwerp. Misschien is er wel een ontwikkeling in de markt waar jouw bedrijf veel kennis over heeft, zoals de inzet van Artificial Intelligence op de HR-afdeling of de wijziging van Universal Analytics naar Google Analytics 4 binnen de marketing. Als jij nagaat aan welke informatie jouw doelgroep behoefte heeft, kom je een heel eind!

#2 – Maak een plan

Een kwalitatieve whitepaper moet goed doordacht zijn. Vraag je daarom eerst af wat je nodig hebt voor je van start gaat. Stel jezelf daarbij vragen zoals:

  • Beschik ik over alle informatie die nodig is om een whitepaper te schrijven?
  • Heb ik toestemming nodig om bepaalde informatie de wereld in te helpen?
  • Wat voor elementen wil ik toevoegen aan de whitepaper om hem begrijpelijk te maken?
  • Over welke onderwerpen schrijven mijn concurrenten nog niet?

#3 – Begin met schrijven

Zodra je de juiste informatie verzameld hebt, is het tijd om de whitepaper te schrijven. Je kunt ervoor kiezen om een kort vraaggesprek te houden met de expert en een eerste klad op te leveren. Andersom is nog efficiënter, zodat je de specialist echt aan het woord laat. Laat hem of haar de conceptversie naar je opsturen en check het geheel grammaticaal.

#4 – Whitepaper opmaken

Met een whitepaper geef je echt een visitekaartje af aan je potentiële klanten. Wegkomen met een simpel PDF of Word-bestand is er daarom niet bij. Zorg er daarom voor dat je de whitepaper mooi opmaakt. Laat een designer wat templates maken in Adobe XD of Canva, zodat de basis van je whitepaper zo staat. Zorg ervoor dat de templates voorzien zijn van 2480 bij 3508 pixels, zodat het geheel direct in A4 formaat komt te staan. Laat een (externe) designer eventuele grafieken maken, zodat er echt een whitepaper uitrolt waar je trots op bent.

#5 – Distributie van ‘witboek’

Als je alle punten hebt afgevinkt, is het tijd om het ‘witboek’ te verspreiden. Webbouwers kunnen ervoor zorgen dat geïnteresseerden de whitepaper pas kunnen bemachtigen nadat ze hun gegevens hebben ingevuld. Daarmee verzamel je de gegevens van leads, wat je contacten alleen maar doet vergroten.

Voor extra bereik, plaats je de whitepaper ook op de organisch social kanalen. Eventueel kun je de whitepaper ook betaald pushen, waardoor je nog beter kan targeten op je doelgroep.

Voorbeeld whitepaper

Ben je benieuwd naar een voorbeeld van een whitepaper? Traffic Today heeft een speciale sectie op de site, waar je al onze whitepapers vindt én downloadt! Bekijk ze hier.

Wat is dynamische content?

Vorige blog

Google Perspectives: nieuw in de zoekresultaten

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.