Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Gebruikers die op een website belanden via organische of betaalde zoekresultaten, beslissen razendsnel of de weergegeven informatie hen uitnodigt om door te scrollen. Het eerste deel van de site, ‘above the fold’, speelt hier een doorslaggevende rol in. De informatie en elementen die boven de vouw worden weergegeven, duiden we daarom ook wel aan met ‘above the fold’. Het belang van de content above the fold moet dan ook niet onderschat worden. Traffic Today gebruikt de ruimte in dit blog om het principe van above the fold verder uit te leggen.
‘Boven de vouw’, zoals above the fold ook wel heet, verwijst naar het deel van een webpagina dat direct zichtbaar is zonder te scrollen. Het omvat het eerste scherm dat gebruikers zien wanneer ze de pagina openen. Voor optimale gebruikerservaring is het ideaal om hier belangrijke informatie weer te geven, zoals een pakkende broodtekst, USP’s en CTA buttons. Google beloont categoriepagina’s die relevante content presenteren met hogere posities in de SERP, omdat dit gebruikers direct in staat stelt om relevante informatie te vinden zonder te hoeven scrollen.
Je content above the fold heeft een grote vinger in de pap als het aankomt op SEO. SEO wordt namelijk sterk beïnvloed door het eerste deel van je content. Zo zorgt het juiste gebruik van het hoofdzoekwoord in het eerste deel van de content de indexering van je pagina en neemt de kans toe dat je een betere ranking hebt in de zoekresultaten. ‘Above the fold’ optimalisatie is dus van cruciaal belang.
Aandacht besteden aan de paginavouw is ook belangrijk voor SEA. Vergelijk de paginavouw maar eens met de etalage van een fysieke winkel. Zou deze etalage er rommelig uitzien, dan is de kans niet groot dat het voorbijgangers verleidt om de winkel in te gaan en verder te kijken. Ze maken rechtsomkeert en kopen hun producten misschien wel bij de concurrent.
Met SEA betaal je voor iedere bezoeker en als je hen niet direct aanspreekt met relevante informatie en aantrekkelijke elementen boven de paginavouw, loop je het risico dat ze snel wegklikken, vergelijkbaar met een voorbijganger die afgeschrikt wordt door een onaantrekkelijke etalage. Denk dus goed na wat je met de ruimte wil doen bovenaan de pagina!