Blog - 23 juni 2023

3 min leestijd

Verkopen op marktplaatsen: hoe pak je dit succesvol aan?

Geschreven doorLynn Onze ervaren Marketplace Marketeer

Online marktplaatsen hebben verkopers een springplank gegeven om wereldwijd uit te breiden. Verkopen op een marktplaats geeft jou direct een groot bereik van potentiële kopers en wanneer je dit op de juiste manier aanpakt, kan dit veel opleveren. Dit is niet onopgemerkt gebleven en verkopers melden zich massaal aan om gebruik te maken van deze platformen. Niet iedereen slaagt hier: hoe zorg jij ervoor dat jij het meeste uit de marktplaatsen haalt?

Verkopen op marktplaatsen: hoe pak je dit succesvol aan?

Online marktplaatsen hebben verkopers een springplank gegeven om wereldwijd uit te breiden. Verkopen op een marktplaats geeft jou direct een groot bereik van potentiële kopers en wanneer je dit op de juiste manier aanpakt, kan dit veel opleveren. Dit is niet onopgemerkt gebleven en verkopers melden zich massaal aan om gebruik te maken van deze platformen. Niet iedereen slaagt hier: hoe zorg jij ervoor dat jij het meeste uit de marktplaatsen haalt?

Kies de juiste marketplaces om op te verkopen

De eerste stap is het bepalen van de marketplace-mix. Op welke marktplaatsen start jij met verkopen? Ga voor een specialistische marketplace met relevant verkeer of kies een allround gigant als bol.com met miljoenen bezoekers. Schat de kansen voor jouw producten in op de marktplaatsen waar je tussen twijfelt, om zo te bepalen op welke marktplaatsen jij gaat verkopen. Hiervoor kun je kijken naar factoren als concurrentie, prijzen en zoekvolumes op de marktplaatsen.

Meerdere marketplaces kunnen interessant zijn voor jouw business, maar wij adviseren om eerst de ene marktplaats goed te hebben staan vóórdat je de volgende marktplaats opzet. Dit voorkomt dat je te veel marketplaces half hebt staan, waardoor je niet de volle potentie hier uit haalt. Vervolgens is het gemakkelijk om te vergeten dat hier nog taken open staan. Zet dus eerst jouw producten op Decahtlon goed, voordat je de stap naar Amazon maakt.

Start handmatig of geautomatiseerd

Zodra je de juiste keuze gemaakt hebt wat betreft kanalen, is het tijd om deze kanalen optimaal op te zetten. Hierbij kun je handmatig jouw producten op het kanaal listen, maar je kunt ook automatisch jouw product feed uploaden en up-to-date houden. Dit kan met integrators als Channable. Hiermee stuur jij automatisch o.a. voorraden, prijzen en content door.

Voorraden

Voorraad is een belangrijk onderdeel wanneer jij verkoopt op marktplaatsen. Jouw organische positie op marktplaatsen wordt vaak bepaald door het verkeer en de verkopen op de producten. Wanneer jij dus constant out of stock bent, haal je weinig verkeer of verkopen op jouw listing. Heb je weer voorraad? Dan staat jouw listing weer achteraan in de rij en moet je opnieuw beginnen met opbouwen. Zorg er dus voor dat er altijd voorraad is van jouw producten.

Prijzen

De prijzen die jij hanteert tijdens het verkopen op marktplaatsen zijn belangrijker dan je wellicht denkt. Doordat er vaak meerdere vergelijkbare producten worden verkocht op marktplaatsen, is de directe concurrentie altijd aanwezig.

Op marktplaatsen wordt de prijs vaak direct getoond en hierdoor zijn klanten continu prijzen aan het vergelijken. Wanneer jij een product verkoopt dat een stuk duurder is dan een concurrerend product, is de kans groot dat jij de verkoop niet binnen zal halen. Hier laten we dan het onderdeel van het Koopblok/de Buy Box nog achterwege.Dit betekent niet dat het onmogelijk is om een duurder product te verkopen op marketplaces: je kunt een klant overtuigen door middel van content.

Content

‘Content is king’ is een uitspraak die vaak gedaan wordt. Dit geldt ook voor de verkoop op marktplaatsen. Content is het enige dat klanten zien van het product voordat ze het kopen. De content moet er dus goed uitzien en de klant weten te overtuigen over te gaan op aanschaf. Verkoop je een product dat wat duurder is dan vergelijkbare producten? Dan kan de content waarde toevoegen aan het product, waardoor de klant bereid is meer te betalen. Zorg voor duidelijke, eerlijke en complete content waarin de belangrijkste informatie van het product verwerkt is. Ga hierbij ook bij jezelf na welke informatie relevant is voor de klant, zij zijn immers degene die over moeten gaan tot aankoop.

Haal verkeer naar jouw listings

Wanneer jij jouw listings optimaal ingestoken hebt op de gekozen marketplace, is het tijd om ook meer verkeer naar jouw listing te trekken. Veel online marktplaatsen bieden de mogelijkheid om te adverteren op hun platform. Bij bol.com en Amazon kun je verschillende advertising opties in zetten, maar ook bij fonQ kun je gebruikmaken van hun advertising mogelijkheden om verkeer op het platform naar jouw listings te trekken. Maar je kunt ook verkeer van buiten de marketplaces naar jouw listings trekken. Heb je hulp nodig met het halen van verkeer naar jouw listings? Of twijfel jij over welke marketplace in jouw mix moet voorkomen? Wij denken graag met je mee.

De kracht van owned media in online marketing

Vorige blog

Onze inzichten na de Email Marketing Automation Summit 2023

Volgende blog