Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Een push marketing strategie beschrijft hoe een bedrijf een product op de markt introduceert. Deze strategie is gericht op het vergroten van het aanbod. Bij push marketing probeert het bedrijf de verkoop van een product te stimuleren door het aanbod makkelijker beschikbaar te maken. Een perfect voorbeeld van een push strategie is een winkeldisplay. Wanneer je in een winkel staat, zie je allerlei verschillende displays met aantrekkelijke producten. Ondanks dat je misschien helemaal niet op zoek bent naar die mooie producten op de displays, worden ze wel naar je toe ‘gepusht’. Naast dat deze strategie veel in fysieke winkels wordt toegepast, zien we ook dat de push strategie steeds meer in online webshops plaatsvindt.
Naast de push strategie is er ook nog de pull strategie. Beide strategieën hebben het doel om klanten aan het aanbod te binden. Dit doel bereiken de strategieën alleen op een andere manier. In tegenstelling tot push marketing waar producten naar de klant worden ‘geduwd’, wordt de klant bij pull marketing juist gevraagd om actie te ondernemen. De klant ‘trekt’ het product als het ware naar zich toe. Deze actie kan het bezoeken van een website zijn, maar ook adverteren via Google waar het product op een organische manier beter vindbaar wordt. De verkoop van het product wordt dan door de klant zelf gevormd. Bij deze strategie zal er bij de klant intrinsieke interesse naar het product ontstaan. Door deze interesse zal hij/zij vanzelf de verkoopkanalen benaderen.
Bij een push strategie weet je als bedrijf eigenlijk niet of er een echte vraag is naar je product. Dit hoop je natuurlijk als je jouw product aan potentiële klanten aanbiedt. Omdat je het product naar de klant duwt, hoop je dat jouw product de vraag creëert. Advertenties waar bepaalde producten heel duidelijk worden benadrukt, zijn een veelvoorkomende vorm van een push marketing strategie. Hierbij kan je denken aan een billboard langs de snelweg, de reclame die op een bushokje te vinden is of het op ooghoogte plaatsen van producten in winkels.
De ene strategie is niet per se beter dan de ander. Wat het meest belangrijk is, is het bepalen vanuit welk oogpunt je jouw product wilt aanbieden. Hierbij kijk je ook naar het soort product dat je op de markt brengt. Bij hele specifieke producten die gericht zijn op een nichemarkt zal een pushstrategie een minder groot effect hebben. Dit komt door de kleine doelgroep. Het is namelijk zo dat de duizend mensen die een push strategie advertentie zien, er maar slechts 2 tot 10% in jouw doelgroep vallen. Dit kan natuurlijk wel voor wat verkoop zorgen. Of dit rendabel voor je is, moet je gaan onderzoeken.
Bij meer generieke producten heb je te maken met een grotere doelgroep en dus een bredere markt. Hierbij zal een push strategie meer effect hebben. Het inzetten van beide strategieën is dan ook een gouden combinatie. Zo zorg je bij de push campagnes ervoor dat mensen die nog niet bewust van hun vraag naar jouw aanbod zijn, wel bewust van die vraag worden. Door het zien van de push campagne wordt die vraag gelinkt aan jouw product. Bij pull campagnes zorg je ervoor dat mensen die al wel op zoek zijn naar jouw aanbod, ook echt bij jouw aanbod terecht komen. Het is daarom aan te raden om een combinatie van beide strategieën toe te passen.
In marketing is het hoofddoel om in te spelen op de behoeften van de klant. Bij een push strategie is dat natuurlijk niet anders. Met het toepassen van de juiste strategie zorg je ervoor dat je nog meer kopers blij maakt met jouw aanbod!