Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Yes! Je krijgt een nieuwe website! En nu? Of je nou een volledig nieuwe site krijgt of een redesign van je website, er komt veel bij kijken. Met name wanneer de URL-structuur van de website verandert, zijn er veel facetten om rekening mee te houden, zoals redirects, robots.txt, de sitemap, maar ook het SSL certificaat. En wat dacht je van alle datatools zoals Analytics en Tag Manager? Alles moet mee migreren naar je nieuwe site, zodat al je data correct gemeten wordt. Bij een livegang kan veel fout gaan, maar dat hoeft helemaal niet. In dit blog behandelen we belangrijke punten waar je rekening mee moet houden bij het live zetten van een nieuwe site.
Bij de meeste livegangen verandert de URL-structuur en dat maakt voor SEO-werkzaamheden een wereld van verschil. Als de URL-structuur niet verandert en het slechts een redesign van de website betreft, kan er weinig fout gaan en verlopen livegangen doorgaans zonder problemen. Als de URL-structuur echter wel verandert, komen er allerlei belangrijke extra werkzaamheden bij kijken. Er wordt wel eens gezegd dat een livegang één van de weinige momenten is waarop een SEO-marketeer in één klap een website kapot kan maken. Met name het correct aanleggen van redirects is hier cruciaal.
Zorg daarom dat je URL-structuur dubbel gecheckt hebt voordat je live gaat met je nieuwe website.
Op het moment dat een pagina vernieuwd wordt en er een nieuwe pagina voor in de plaats komt met een andere URL, moet er een redirect gecreëerd worden. Bij sommige livegangen gaat dit om slechts een handvol pagina’s, maar bij grotere websites kan het om duizenden pagina’s gaan. Hoe groter de website, hoe nauwkeuriger en gevoeliger de livegang is.
Redirects zijn van cruciaal belang. Een oude landingspagina heeft puur door het feit dat hij al langer bestaat autoriteit opgebouwd in zoekmachines. Die autoriteit heeft de pagina verkregen door middel van interne en externe links, bezoekers op de pagina, kwalitatieve content en nog veel meer variabelen. Een permanente (301) redirect zorgt ervoor dat deze autoriteit voor een groot deel wordt doorgeschoven naar de nieuwe pagina. Hierdoor krijgt de nieuwe pagina als het ware een kickstart. Vergeet je de redirect dan verlies je deze waardevolle autoriteit van de betreffende pagina.
Zonder redirect kan het een extreem lange tijd duren voordat de nieuwe URL net zo goed rankt als de oude. Soms gebeurt dat überhaupt niet. Wanneer men dit voorval extrapoleert naar een volledige website kan je je voorstellen dat een livegang zonder of met foutieve redirects een fiasco kan betekenen.
Afhankelijk van de complexiteit van zowel de nieuwe als de oude URL-structuur is het schrijven van redirects meestal handwerk, waardoor het veel tijd in beslag kan nemen. Het correct aanleggen van de redirects is echter van zo’n groot belang bij een websiteverhuizing dat je dit moeilijk kunt overslaan.
De robots.txt is een klein bestandje dat ervoor zorgt dat Google pagina’s die gedefinieerd worden in dit bestandje niet uit kan lezen. De robots wordt gebruikt zodat Google geen pagina’s gaat lezen die je toch niet geïndexeerd wilt hebben, zoals bijvoorbeeld de zoekfunctie en admin-pagina’s. Bij een livegang is het belangrijk om te kijken of de robots.txt nog wel klopt en of er regels toegevoegd of juist verwijderd moeten worden.
De sitemap.xml is een lijst van alle URL’s die je geïndexeerd wilt hebben. Het is belangrijk om deze lijst altijd up-to-date te houden, of je nou een livegang hebt of niet. De sitemap.xml is een soort van gebruiksaanwijzing voor crawlers en hij bestaat zodat crawlers zoals Google Bot je website makkelijker kunnen crawlen.
Bij een veranderende URL-structuur is het vanzelfsprekend belangrijk dat de sitemap.xml ook aangepast wordt en er geen onjuiste URL’s in de sitemap staan.
Wanneer je overgaat naar een geheel nieuwe website op een nieuwe domeinnaam is het belangrijk om je SSL certificaat opnieuw te regelen. Deze is namelijk gebonden aan één domein. Bij een nieuw domein is het dus belangrijk dat deze aangepast wordt, omdat bezoekers anders een privacy waarschuwing krijgen bij het benaderen van je website. De bezoeker klikt namelijk op een HTTPS link, maar de HTTPS omgeving van je website is ongeldig. Als gevolg is je website dan amper bereikbaar. Dit kost je niet veel werk, maar is wel zeer belangrijk!
Voordat een website live gaat, is er altijd een testversie. Deze testversie dient om de laatste punten aan de site toe te voegen, fouten op te sporen en eventueel nog last minute functies toe te voegen. Deze testversie is doorgaans publiekelijk bereikbaar, maar wordt niet geïndexeerd. Desondanks is het zeer belangrijk dat deze testversie offline wordt gehaald zodra de website live staat. Het komt vaker voor dan je denkt dat een testversie toch plotseling in de Google index verschijnt! Opletten dus.
Meten is weten! Je wilt natuurlijk precies in de gaten houden hoe de nieuwe website presteert. Hoe verhoudt die zich tot de vorige website? Om geen gaten in je data te krijgen, moet dit vlekkeloos verlopen. Zorg daarom dat de Google Analytics trackingcode al is verwerkt in de nieuwe website en dat deze ook op elke pagina aanwezig is. Op deze manier ontvang je direct data over het gebruik van de nieuwe website. Heb je bij de vorige website doelen ingesteld om conversies te meten? Zorg dan dat deze bij de nieuwe website ook direct werkend zijn. Als laatste maak je precies op het moment van livegang een annotatie in Google Analytics, zodat je data goed kunt vergelijken in de toekomst.
Vergeet je advertenties niet! Die worden natuurlijk nog verwezen naar de oude URL’s. Het zou jammer zijn als je er pas later achter komt dat je campagne naar de verkeerde URL’s wijst. Dit is weggegooid geld. Hoewel.. als je netjes re-directs hebt gelegd, dan zullen bezoekers alsnog naar de goede pagina’s gewezen worden. Toch is het aan te raden om zo snel mogelijk de goede URL’s in te voeren. Indien je bijvoorbeeld gebruikmaakt van trackingtemplates, dan zal dit vaak niet goed werken bij redirects.
Search Console is de manier om met Google over jouw website te communiceren. Zeer belangrijk om dit geheel door te lopen en te bekijken of er zaken na livegang aangepast dienen te worden. Ben je veranderd van domein? Je zult dan een nieuwe website moeten toevoegen en alles geheel opnieuw moeten instellen. Hetzelfde domein? Check of je XML sitemap adres nog wel klopt. Daarbij is Search Console ook de tool om te checken of Google de nieuwe website wel goed kan crawlen. Heb je parameters in URL’s? Geef Google dan aan hoe hij ze moet interpreteren om vervolgens goed te kunnen indexeren.
Zorg dat de code van Tag Manager op de nieuwe website ook actief is. Niets is zo vervelend als er pas later achter komen dat vele doelen via Tag Manager werden gemeten en je dit niet gezien hebt. Alles nagelopen? Zijn er tags die niet meer nodig zijn of zaken die worden ingeladen die nu niet meer gebruikt worden? Deze kun je natuurlijk verwijderen.
We gaan ervan uit dat je met de bouw van de nieuwe website, rekening hebt gehouden met de elementen die van invloed zijn op je vindbaarheid. Toch vermelden we dit graag nog even in dit blog om je eraan te herinneren. Geen dubbele h1’s en geen lege pagina titles of meta descriptions? Loop alles grondig na en zorg dat het een verbetering is van de huidige website. Dit is het ideale moment om alles goed te bekijken, te controleren en natuurlijk te optimaliseren!
Bijna live! We hebben een grote focus gehad op alle technische SEO aspecten, maar kijk je ook nog even naar de dingen die vaak over het hoofd worden gezien? Na livegang blijkt namelijk vaak dat de contact- of offerteformulieren niet aankomen. Ook staan er regelmatig nog pagina’s online die bedoeld waren om te testen en geen content bevatten. Een andere veel voorkomende fout is dat de ‘bedankt pagina’s’, die bedoeld zijn om conversies te meten, gewoon indexeerbaar zijn voor Google. Om je data schoon te houden, mogen deze natuurlijk niet bezocht worden vanuit de zoekmachine.
Ja, we zijn eindelijk live. Na al dat harde werk is dat natuurlijk wel even spannend. Maar wees gerust, heb je bovenstaande zaken goed begrepen en toegepast, dan kan het bijna niet fout gaan. Hoewel…
Final check! Kijk even of je na livegang niet vergeten bent om de Meta Robots naar ‘Index, follow’ te zetten. De klassieke fout. De testversie had je natuurlijk keurig uitgesloten en op ‘noindex’ gezet, zodat Google hem nog niet kon vinden. Laat Google nu maar komen!
Heb je hulp nodig bij het bouwen van een nieuwe website of zou je graag willen dat een professional kritisch kijkt naar de nieuw gebouwde website? Wij staan klaar om je te helpen. Website of SEO migratie trajecten zijn spannend, maar kunnen in alle gevallen soepel verlopen, als de juiste stappen worden gezet. Wij helpen je hier graag bij!
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.