Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Video campagnes via YouTube bestaan al ontzettend lang. Het is voornamelijk een campagnetype gebleken a la de traditionele tv-commercial. Men zendt een boodschap naar de doelgroep, die de doelgroep waarneemt, waarna men wellicht in een later stadium denkt aan de adverteerder en zodoende terugkeert bij het desbetreffende bedrijf.
Met Trueview for Action heeft Google een campagnetype binnen video ontwikkelt dat zich meer focust op directe actie. Zo kan men via Trueview for Action campagnes leads en conversies genereren door opvallende call to actions en/of tekstoverlays aan de videoadvertenties toe te voegen. De doelgroep zal hierdoor veel meer getriggerd worden om het product of dienst te verkennen. Deze format bestaat al enkele jaren in de Verenigde Staten en is sinds een maand of drie beschikbaar in Nederland.
Men kijkt tegenwoordig steeds meer online video’s en consumenten zijn meer beeldgericht. Ook de mogelijkheden voor het gebruik van video advertising nemen toe. De boodschap kan middels beeld en geluid worden overgebracht. Dit brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee vergeleken met tekst en beeld advertenties op Youtube. Door middel van Trueview for Action kunnen adverteerders eenvoudig een banner toevoegen onderaan de video. De call-to-action kan naar wens ingevuld worden, afhankelijk van de hoeveelheid tekens. Opties zijn ‘Bestel direct’, ‘Boek nu’ of ‘Leer meer’. Zie als voorbeeld de Mazda campagne hieronder.
Zoals eigenlijk met iedere campagnetype is het bereiken van de juiste doelgroep essentieel. Wat zeer goed aansluit bij YouTube Trueview for Action is de nieuwe targetingmethode ‘Custom intent’. Custom intent is een nieuwe functie waarmee je aangepaste intentiedoelgroepen kunt maken. Door middel van deze nieuwe functie kunnen doelgroepen opgebouwd worden, waarbij gebruikers bovengemiddeld de intentie hebben om het product of dienst dat je aanbiedt aan te schaffen. Deze doelgroepen kunnen op twee manieren opgebouwd worden;
In de eerste optie zal Google zelf door middel van machine learning de doelgroepen opbouwen. Dit wordt gedaan aan de hand van de data uit de Google Ads-campagnes, de website en het YouTube kanaal. De tweede optie geeft je zelf wat meer controle. Binnen deze methode kun je zelf zoekwoorden en url’s toevoegen om een doelgroep te creëren op basis van de producten en diensten die actief worden onderzocht door je ideale doelgroep. Let op, de keywords zijn allemaal broad match. Het is daarom wijs om long tail keywords toe te voegen, zodat je een zo specifieke mogelijke doelgroep creëert.
Een hippe optie van Trueview op Youtube is de geschatte doelgroep grootte die getoond wordt. Hierdoor zie je al vrij snel of je de intentiedoelgroep scherp hebt opgezet of veel te breed.
Een veel gemaakte fout is om bijvoorbeeld enkel op het zoekwoord ‘Vakantie’ de doelgroep te baseren. Hierin valt letterlijk alles dat gerelateerd is aan de vakantiebranche. Specifieker is bijvoorbeeld ‘Vakantie in Thailand’, wanneer je appartementen in Thailand verhuurt.
Adverteren binnen YouTube kan op zeer diverse levels aangevlogen worden. Zodra het om video gaat wordt er al snel gedacht ‘dit is voor mij niet realistisch’. Feit is dat zeker nu met Trueview for Action en de Custom Intent targeting de drempel flink verlaagd kan worden. Heb je geen gelikte commercial liggen die omgevormd kan worden voor YouTube? Geen probleem! Door middel van een eenvoudige animatie video binnen Trueview op Youtube kan ook jij je doelgroep bereiken via dit hulpmiddel. Daarnaast is er qua budgettering ook voor iedereen ruimte. Maak je doelgroepen zo specifiek mogelijk indien de budgetten niet ontoereikend zijn.
Ben je naar aanleiding van deze korte introductie geïnteresseerd in de kracht van YouTube Trueview for Action? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op, zodat wij je alle ins en outs over deze nieuwe campagnetype kunnen vertellen. Daarnaast laten we graag enkele voorbeelden van simpele commercials zien ter inspiratie van de mogelijkheden. We hebben er erg veel zin in om samen met jou de wonderen wereld van YouTube te benutten!
Geen enkel bedrijf is hetzelfde, wat voor de één werkt hoeft niet per se een succes strategie voor de ander te betekenen. Wil je weten waar jouw kansen liggen? Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.