Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Dit is een gastblog van Contany.nl
Inbound en Outbound marketing zijn termen die je steeds vaker voorbij ziet komen. Omdat er soms onduidelijkheid bestaat over welke activiteiten precies onder welk begrip vallen, gaan we daar in deze blog nader op in.
Om de begrippen goed te kunnen onderscheiden geven we eerst de betekenis van zowel inbound- als outbound marketing. Later in deze blog gaan we ook nog specifiek in op de verschillen tussen deze twee begrippen. Afsluitend bespreken we welke vorm het meest geschikt is om jouw product of dienst aan de man te krijgen.
Inbound marketing is een relatief nieuwe vorm van marketing waarbij de (potentiële) klant centraal staat. Het doel van deze vorm van marketing is het creëren van leads door mensen te inspireren en antwoorden te geven op vragen die leven onder de doelgroep. Door het verspreiden van waardevolle content worden consumenten op natuurlijke wijze naar het bedrijf geleid. Inbound marketing gaat dus specifiek om verdiende aandacht. Doordat je consumenten kunt helpen met je content, komen ze bij jou terecht en kun je ze met de juiste strategie ook converteren. Inbound marketing draait om het verspreiden van content. Dit kan op veel verschillende manieren. Het schrijven van blogs, het maken van filmpjes en het optimaliseren van webteksten en productpagina’s voor zoekmachines (SEO) bijvoorbeeld. Allemaal technieken die succesvol worden toegepast voor het creëren van leads op een natuurlijke wijze.
Outbound marketing kennen de meeste mensen als de traditionele vorm van marketing, waarbij je als bedrijf de consument opzoekt. Het actief benaderen van de doelgroep met verschillende boodschappen dient als middel om leads te creëren.Vaak gaat het bij Outbound marketing om betaalde aandacht. Je wacht niet tot consumenten bij jou komen, maar jij gaat naar hen toe. Deze vorm van marketing kan op korte termijn erg effectief zijn, maar kost wel veel geld. Bij Outbound marketing ga je dus zelf actief op zoek naar nieuwe leads. Hiervoor zijn verscheidene methoden, waarvan de bekendste het ouderwetse adverteren is. Ook telemarketing, Google AdWords, Facebook advertenties en e-mailmarketing zijn vormen van Outbound marketing.
Het grootste verschil tussen deze twee vormen van marketing is de wijze waarop je de klant wilt bereiken. Bij inbound doe je dit door waardevolle content te verspreiden die de consument op een natuurlijke manier naar jouw product of dienst leidt, terwijl je bij outbound marketing de klant daadwerkelijk opzoekt. Bij inbound marketing weet je zeker dat de mensen die op je content afkomen naar iets op zoek zijn. Ze willen vaak een antwoord op hun vraag vinden. Wanneer jij degene bent die dit antwoord kan bieden, is de kans groot dat de bezoeker blijft hangen en wellicht converteert. Deze manier van marketing is erg duurzaam: de kans is groot dat deze klant later weer bij je terugkomt. In het kort: outbound marketing zegt ‘Koop mijn product!’, terwijl inbound marketing zegt ‘Ik kan je helpen bij je vragen.’
Het is moeilijk te zeggen welke vorm van marketing voor jou het meest geschikt is. Dat hangt namelijk af van verschillende factoren. Iedere situatie is anders en vraagt om een andere benadering. Natuurlijk zijn er wel richtlijnen. Voor kortlopende acties of direct resultaat is outbound het meest geschikt. Voor een lange termijn strategie, waarbij het bedrijf een autoriteit binnen het vakgebied poogt te worden is inbound marketing geschikter. De twee vormen vullen elkaar perfect aan. Een inbound marketing strategie vormt een goede basis voor verdere uitbreiding van de marketing activiteiten. Als aanvulling op deze solide basis kun je dan gebruikmaken van bijvoorbeeld Google Adwords of gesponsorde berichten op Facebook, bekende vormen van outbound marketing.
In deze blog hebben we twee vormen van marketing besproken. Inbound marketing is een relatief nieuwe vorm van marketing waarbij je de consument met waardevolle content, op een natuurlijke manier naar je product of dienst leidt. Bij outbound marketing ga je zelf actief op zoek naar leads. In tegenstelling tot inbound marketing weet je niet of de klant wel op jouw boodschap zit te wachten. Kies daarom altijd doelbewust voor een heldere inbound marketing strategie of outbound marketing strategie.
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.