Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Voel je je vredig en veilig wanneer je de kleur blauw ziet? Of misschien enthousiast en optimistisch zodra je de kleur geel ziet verschijnen? Het is bekend dat kleur over het algemeen een krachtig psychologisch effect heeft op de emoties en beslissingen van mensen. Precies om die reden is het van belang de kleuren die je kiest voor de visuele aspecten van je marketingcampagne en de branding van je bedrijf, zorgvuldig af te wegen. Een slechte kleurkeuze kan een fantastisch idee verpesten en zelfs voor een minder effectieve CTA zorgen.
Onder kleurenpsychologie verstaan we de studie van kleuren in relatie tot menselijk gedrag. Hierbij is het doel te bepalen hoe kleur een beslissing beïnvloedt op aankopen die gedaan worden. Zorgt de kleur van een shirt ervoor dat we overgaan tot aankoop? Als we een pictogram een bepaalde kleur maken, klikken mensen er dan eerder op? Maakt de kleur van een pakje dat we daarvoor kiezen in plaats van een ander? Het korte antwoord luidt: ja. Maar waarom dat is, is wat lastiger uit te leggen. De betekenis van kleuren kan van invloed zijn op de keuzes die we maken en waarom we een bepaalde kleur boven een ander verkiezen. Dezelfde kleur kan ook verschillende betekenissen hebben die afhankelijk zijn van onze opvoeding, geslacht, locatie, waarden en een verscheidenheid aan andere factoren.
De kleur rood trekt snel de aandacht. Rood staat voor opwinding, passie, gevaar, energie en actie. Misschien is het je wel eens opgevallen dat bestel knoppen vaak rood gekleurd zijn of dat deze kleur gebruikt wordt om items in een schap extra te laten opvallen. De kleur rood is in de kleurenpsychologie de meest intense kleur. Niet zo gek dus dat het in staat is om sterke emoties uit te lokken. Veel merken kiezen voor de kleur rood, denk aan Coca Cola, Lays, Kellogs en KFC. Logisch als je bedenkt dat deze kleur rood de neiging heeft om eetlust aan te wakkeren. YouTube kiest ervoor rood te gebruiken vanwege de opwinding van het online bekijken van video’s.
Rood wordt ook vaak gebruikt om gevaar aan te duiden, dus wees voorzichtig met deze kleur. Kies je ervoor om deze kleur op de website te gebruiken, bewaar het dan voor de call to action of sale buttons, dit zorgt vaak voor een goed contrast. Het aanpassen van buttons valt onder andere onder on page optimalisatie.
Oranje is de kleur van innovatie, creativiteit, enthousiasme, succes, avontuur en balans. Of het nu gaat om een website, foto of marketingmateriaal, deze kleur voegt een beetje plezier toe. Hoewel deze kleur aanspreekt is het net wat minder krachtig dan de kleur rood. Ook deze kleur kiezen marketeers vaak voor call to actions of gebieden op een website die extra onder de aandacht moeten worden gebracht.
Denk je aan geel, dan denk je aan de zon. Het roept gevoelens van geluk, positiviteit, optimisme en de zomer op. Er zijn merken die geel gebruiken als achtergrondkleur van een website of een balk bovenaan de website zodat deze extra opvalt. Een beetje geel roept vaak een positieve associatie op bij websitebezoekers. Merken die geel gebruiken zijn bijvoorbeeld Ferrari en Ikea. Zo is het een droom van veel mensen om ooit eens in een Ferrari te rijden. Het merk wordt geassocieerd met geluk en een zorgeloze levensstijl. Voor Ikea geldt dat mensen die meubels kopen vaak voor het eerst uit huis gaan of een nieuw huis gekocht hebben. Het zijn mijlpalen die gepaard gaan met het gevoel van geluk. Geel is daarom dus een perfecte kleur om te associëren met het merk.
In de kleurenpsychologie staat deze kleur voor vrouwelijkheid, speelsheid, onvolwassenheid en onvoorwaardelijke liefde. Sommige merken kiezen ervoor om de kleur roze speciaal voor de productverpakking van meisjesspeelgoed te gebruiken. Terwijl andere merken de roze kleur benadrukken in hun logo, website-ontwerp of om belangrijke berichten te markeren. Aangezien de kleur roze voor vrouwelijk staat is het geen verrassing dat merken zoals Victoria Secret en Barbie deze kleur hebben gekozen.
Bij de kleur groen denken mensen al snel aan de natuur, maar deze kleur is ook verbonden met geld, vruchtbaarheid, groei en gezondheid. Het is de kleur van zuivere harmonie en werkt vaak ontspannend. Negatieve associaties zijn er ook, denk maar eens aan groen zien van jaloezie. Op het gebied van marketing vind je deze kleur vaak terug in sectoren die actief zijn in de gezondheidszorg, sport, milieu en vrije tijd.
De meest gekozen kleur voor een merk is blauw. Deze koele kleur stelt mensen op hun gemak en staat symbool voor vertrouwen, kalmte, autoriteit, wijsheid en betrouwbaarheid. Blauw is de kleur van de lucht, oceaan en koelte. Blauw kan worden gebruikt in het logo van je website of in de navigatie op je website. Sommige verkopers kiezen blauw voor hun garantie, vertrouwenscertificering of gratis verzending om het vertrouwen te versterken waar de kleur om bekend staat.
Paars is een royale kleur en staat voor kracht, luxe, wijsheid en spiritualiteit, maar het is raadzaam om deze kleur niet te veel te gebruiken. Een overkill aan deze kleur kan ook gevoelens van frustratie oproepen. Bekende merken die deze kleur gebruiken zijn Hallmark en Yahoo. Als je de website erbij pakt zie je dat het als accentkleur wordt gebruikt. Wil je wat paars toevoegen aan je website, omdat dit goed past bij wat je als merk wilt uitstralen? Kies er dan voor wat paars in het logo, als accentkleur in afbeeldingen of maak je gratis verzending balk paars.
De kleur van onschuld, reinheid, goedheid en nederigheid is wit. Let erop dat in sommige delen van de wereld wit ook een tegengestelde betekenis kan hebben. Het kan namelijk ook staan voor steriliteit en kou. Als we kijken naar websites is de kleur wit een van de meest gebruikte kleuren. Vaak wordt er gekozen voor een witte achtergrond en zwarte letters, omdat deze kleurcombinatie de beste leesbaarheid heeft. Merken als Adidas en Asos gebruiken wit in hun logo’s. Meestal is dit om contract te creëren.
Nog zo’n populaire kleur is zwart. Het straalt kracht, elegantie en professionaliteit uit. Daarnaast kan deze kleur ook krachtige emoties oproepen, zoals woede en verdriet. In de modewereld kiest men er dikwijls voor om zwart te gebruiken in logo’s. Denk aan Chanel en Nike. Ook in lifestyle banners waar een bepaalde sfeer belangrijk is wordt voor zwart gekozen. Zwart zorgt samen met wit voor een goede balans. is je achtergrond wit, dan kun je ervoor kiezen je call to actions buttons zwart te maken om hier de aandacht op te vestigen.
Grijs representeert neutraliteit en balans. De betekenis van de kleur komt waarschijnlijk van de schaduw tussen wit en zwart. Grijs heeft echter een aantal negatieve associaties, vooral als het gaat om depressie en verlies. De afwezigheid van kleur maakt het saai. Grijs kun je gebruiken voor lettertypekleuren, kopteksten, afbeeldingen en zelfs producten om een groot publiek aan te spreken.
Apple is een voorbeeld van een merk dat de kleur grijs in zijn branding gebruikt. Veel van hun laptops hebben immers een grijze of zilveren tint, deze neutrale kleur schrikt niemand af. Op hun website gebruiken ze grijs voor hun kop om te contrasteren met een wit logo. Tijdens hun branding zie je echter een balans tussen wit, zwart en grijs die helpen om een schone, neutrale uitstraling te behouden.
De aardekleur die we allemaal wel kennen is bruin. Het is de kleur van hout, aarde en steen. De kleur benadrukt comfort, zekerheid en een down to earth karakter. In marketing zie je dat bruin vaak wordt gebruikt voor natuurlijke producten en voedsel. Bruin is een kleur die wordt weergegeven in logo’s, banner afbeeldingen en soms zelfs tekst vanwege het contrast op een witte achtergrond.
Niet alleen kleurbetekenissen spelen een rol bij het kiezen van de juiste kleuren voor bijvoorbeeld je website. Content is soms een stuk beter te herkennen als het afsteekt tegen wat er verder op de site staat. Uit onderzoek blijkt dat men de voorkeur geeft aan soortgelijke kleurpatronen of kleurtinten die een contrasterende accentkleur hebben, zoals analoge kleuren. Over contrast gesproken, wist je dat er in Nederland zo’n 700.000 kleurenblind zijn? Iemand die kleurenblind is ziet geen verschil tussen groen en rood, vaak belangrijke kleuren om iets aan te geven op een website. Nog een reden dus om aandacht te besteden aan kleurcontrast op je website.
Wil je de betekenis van kleur en de invloed daarvan graag in de praktijk laten spreken? Dit kan door bewust na te denken over welke kleuren je toepast op jouw website. Stel je eens voor dat door de betekenis van kleuren geel, al jouw website bezoekers een positieve associatie met jouw website krijgen en daardoor vaker terugkomen…
De kleuren die je (ook wanneer je deze blog leest) ziet op een beeldscherm, worden gemengd uit de drie kleuren rood, groen en blauw (RGB-kleuren). Al deze drie kleuren hebben maar liefst 255 tinten, dus keuze genoeg wanneer het gaat om het kiezen van de perfecte kleur voor op jouw website! Bij de kleuren rood, groen en blauw wordt de intensiteit bepaald door een getal tussen de 0 en 255; hoe hoger het getal, hoe intenser de kleurtint! Maar hoe gaat het toevoegen van een specifieke kleur nou in zijn werking? Door het gebruik van HTML kleurcodes!
Om de betekenis van kleur ook in jouw website in kaart te kunnen brengen, kan je gebruikmaken van HTML kleurcodes. Deze code is zes-cijferig of -letterig, en wordt gecombineerd met een hashtag (#). Binnen deze zes cijfers of letters vallen drie categorieën, waarin de eerste categorie (cijfer/letter 1 en 2) de intensiteit van de kleur rood weergeeft, de tweede categorie (cijfer/letter 3 en 4) groen weergeven, en de derde categorie (cijfer/letter 5 en 6) staan voor de intensiteit van de kleur blauw. Hoewel de intensiteit – zoals eerder al aan bod kwam – wordt weergegeven van het cijfer 0 tot en met 255, wordt de kleurcode hexadecimaal getoond (tussen 0 en F). Zo wordt de kleur rood in kleurcode weergegeven als: #FF0000, de kleur groen als #00FF00 en de kleur blauw als #0000FF, waarin F voor 255 staat en de 0 voor, ja; nul. Een ander leuk voorbeeld is het kleurgebruik van zwart of wit. Wanneer je de zwarte kleurcode wil toevoegen, zal je #000000 dienen te gebruiken. Wil je wit toevoegen, dan zal je #FFFFFF dienen te gebruiken. Oftewel: de RGB-kleuren tot zijn volste intensiteit versus de RGB-kleuren tot zijn minste intensiteit.
Er is geen kant-en-klare oplossing voor het kiezen van de kleuren van je website, marketingcampagne of merk. De context, dát is waar het om draait. Het is het gevoel, de stemming en het beeld dat je merk creëert dat een rol speelt bij het overtuigen.
Nu je het een en ander weet over kleurenpsychologie en waar de meeste kleuren voor staan is het tijd om ze toe te passen op jouw merk. Kies voor kleuren die representeren wat jouw merk te bieden heeft of wat je wilt dat jouw klanten voelen als ze een bezoek brengen aan je website. Meer weten? Neem gerust contact met ons op!
Vul de onderstaande gegevens in én wij nemen binnen 3 werkdagen contact met je op.