Blog - 19 juli 2023

2 min leestijd

Google Perspectives: nieuw in de zoekresultaten

Geschreven doorPim Onze ervaren Content Strateeg

Precieze getallen zijn lastig te noemen, maar op het moment van schrijven zijn er 1,13 biljoen websites in de wereld, waarvan zo’n 82% inactief is. Je kan je wel voorstellen dat er wat websites van de actieve 200.000.000 domeinen zijn waar onzin op staat. En daarom heeft Google in de zomer van 2023 Google Perspectives uitgerold. Google Perspectives heeft als voornaamste doel om de visie van de gebruiker meer in beeld te brengen dan ooit tevoren, omdat dit vaak een realistischere kijk geeft op de wereld. Traffic Today vertelt je er in dit blog meer over!

Wat is Google Perspectives?

Google Perspectives is een nieuwe snippet van Google, waarmee informatie van gebruikers op fora en sociale media zoals TikTok en Youtube Shorts een prominentere rol gaat spelen op de zoekresultatenpagina. Perspectives is op dit moment alleen nog maar te gebruiken in Engeland / Amerika (jul. 2023).

Google Perspectives werd in eerste instantie onderverdeeld in twee secties, waarbij één deel onderdeel was van de reguliere rankings en de andere van de filters.

Zocht je bijvoorbeeld naar Star Wars, dan kreeg je de persoonlijke tweets van Star Wars acteur Mark Hamill te zien op de SERP. Mensen van vlees en bloed worden dus erg belangrijk in een tijd waarin de ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence soms onnavolgbaar zijn.

Op dit moment zijn Perspectives geen onderdeel meer van de reguliere zoekresultaten en is het alleen nog maar een filter. Dit ziet er ongeveer zo uit:

 

Wat zijn de gevolgen van Google Perspectives?

De opkomst van Google Perspectives, is een positief gegeven voor gebruikers die veelvuldig actief zijn op social media. Waar je eerst de naam van een bepaald social platform in je zoekterm moest opnemen (Star Wars Youtube), hoeft dat nu niet meer. Google Perspectives zal het menselijke perspectief steeds vaker uit zichzelf naar boven laten komen.

Videoplatforms zoals Youtube en TikTok, maar zeker ook Reddit, zullen steeds vaker zichtbaar worden tijdens het zoeken.

We illustreren dit met een voorbeeld.

Wanneer bezoekers bijvoorbeeld zoeken naar ‘Wat zijn de beste sportschoenen van 2023?’, dan zal de review van de hardloper hoger staan dan het blog van een specifieke webshop. Dit betekent dat je nog harder moet werken aan je autoriteit dan eerst.

Tips voor Google Perspectives

Google Perspectives vraagt een andere werkwijze van bedrijven. Hieronder geven we een aantal tips hoe je kunt anticiperen op Google Perspectives:

  • Start met het plaatsen van berichten of video’s op Youtube, Reddit of Twitter
  • Boost social media berichten om het aantal videoweergaven of vind ik leuks te stimuleren
  • Besteed nog meer aandacht aan kwalitatieve foto’s, zodat de kans toeneemt dat deze content wordt opgenomen in de resultaten
  • Overweeg om een forumdeel te openen op je website, waardoor je gebruikers het met elkaar kunnen hebben over je producten of diensten

De belangrijkste takeaways uit dit blog:

  • Socials zullen vaker voorkomen in de SERPs, waardoor video’s of tweets de concurrentie aangaan in de rankings
  • Google heeft met Google Perspectives een nieuwe snippet bedacht die SEO resultaten naar beneden zal duwen
  • De A (Authorativeness) in EEAT wordt alsmaar belangrijker
  • Op termijn wordt Google Perspectives ook gekoppeld aan Google SGE (Search Generative Experience)

Vragen over Google Perspectives?

Heb je nog meer vragen over Google Perspectives? Neem dan gerust contact op met jouw projectmanager van Traffic Today of neem contact op met Traffic Today als je nog geen klant bent!

Wat is een whitepaper?

Vorige blog

Dit zijn de juiste afmetingen voor social media posts

Volgende blog