Blog - 12 juli 2022

1 min leestijd

Google Analytics 4 versus Google Analytics

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

Vanaf 1 juli 2023 verwerkt de ‘standaard’ Google Analytics geen gegevens meer. Het is daarom verstandig om over te stappen, zodat je Google Analytics 4 kunt instellen. Maar wat zijn de grote verschillen tussen Google Analytics 4 en de oudere versie? Dat vertellen we je in deze blog.

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) is een web analytics tool en de opvolger van Universal Analytics (UA). De opvolging brengt een aantal grote veranderingen met zich mee. Google Analytics 4 werkt bijvoorbeeld met machine-learning. UA maakte gebruik van een session-based datamodel, terwijl Google Analytics 4 gebruik maakt van een event-driven datamodel. Daarnaast is het mogelijk om in GA4 de applicatie-data en websitedata binnen één property te plaatsen.

Wat is een event-driven datamodel?

Een event-driven datamodel houdt in dat er gemeten wordt op basis van events. Dit kan het scrollen door een pagina zijn, het sliden door een sliders of het aanklikken van buttons. Veel van deze informatie meet je met Google Tag Manager, maar dit verandert ook door de komst van Google Analytics 4. De focus van GA4 wordt gelegd op de kwaliteit van de websitebezoekers in plaats van de kwantiteit. Daarnaast is het bij Google Analytics 4 voor gebruikers mogelijk om een gegevensverwijderingsverzoek in te dienen. Dit past bij het nieuwe AVG-beleid.

In de oude versie van GA werd alles doorgemeten op basis van verschillende soorten ‘hits’. Deze werden geregistreerd op ieder moment dat er een activiteit werd waargenomen. Deze werden gebundeld in een sessie. Sessies waren gekoppeld aan user data. Met het event-driven datamodel krijg je eerlijkere en volledigere beelden van de bezoekers op je website.

Engaged sessions

De ‘bounce rate’ uit het huidige Google Analytics gaat verdwijnen. In plaats daarvan komen er ‘engaged sessions’. Deze worden gemeten als er aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • Er zijn meer dan twee events gemeten;
  • De website is minimaal tien seconden geopend geweest;
  • De bezoeker is overgegaan tot conversie (deze conversies bepaal je zelf).

De voordelen van Google Analytics 4:

  • Je kunt klikgedrag meten;
  • Je krijgt meer inzicht in data door het event-driven datamodel;
  • Het inrichten van doelgroepen is met GA4 een stuk gemakkelijker;
  • Er wordt overgestapt van crossplatform tracking in plaats van meerdere Analytics-dashboarden voor websites en apps;
  • GA4 bevat machinelearning om ontbrekende gegevens aan te vullen.

De nadelen van Google Analytics 4:

  • Oude data kunnen niet meeverhuisd worden;
  • Er is nog geen mogelijkheid om IP-adressen uit te sluiten;
  • Je kunt (nog) geen weergaven aanmaken;
  • De rapportages zien er anders uit dan in de ‘oude’ Google Analytics;
  • Google Analytics en Google Tag Manager moet je opnieuw inrichten.

Demoversie

Om de overstap makkelijker te maken, heeft Google een demoaccount gemaakt met demodata. Met de demo ervaar je zelf hoe Google Analytics 4 eruit zien én werkt. Je vindt meer informatie over het demoaccount bij Google Analytics 4.

Hulp met Analytics?

Kun je wel wat hulp gebruiken met je web analytics? Onze Ads-specialisten staan graag voor je klaar. Neem contact met ons op om alle mogelijkheden te bespreken.

Zo werkt SEMrush API

Vorige blog

5 marketing trends van dit moment

Volgende blog