Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Lees jij ook vaak even snel de productbeschrijving door voordat je een product koopt? Dan ben je zeker niet de enige. Copywriting van goede productbeschrijvingen is dan ook misschien wel één van de meest effectieve maar ook de meest vergeten wapens in je marketingarsenaal. Ondanks dat oogstrelende fotografie en een snelle en overzichtelijke website in je voordeel werken, behaal je niet het maximale resultaat wanneer je de productbeschrijvingen links laat liggen. Een quick win dus. Hoe je dit aanpakt en waar je op moet letten bij het schrijven van een productbeschrijving, dat lees je hier.
Ieder product in een webshop heeft een eigen unieke productpagina. Via deze pagina kunnen bezoekers het desbetreffende product in hun winkelmandje plaatsen. Dit is echter pas de laatste stap in het proces dat zich afspeelt op de productpagina. Aanvullende factoren zoals fotografie, voorraad, specificaties en – juist – de productomschrijving hebben effect op de beslissing van een klant om wel of niet over te gaan tot aankoop. Reden genoeg dus om iedere factor in deze overweging zo goed mogelijk te optimaliseren.
De productbeschrijving is een tekst op de productpagina waarin kort wordt vermeld om welk product het gaat, wat de voordelen zijn, hoe het product gebruikt dient te worden en wat de unieke kenmerken zijn. Hiermee plaats je het product in context en kan een bezoeker zich beter identificeren met de klantvraag rondom dit specifieke product. Je kunt een producttekst aanvliegen zoals je wil; gebruik bijvoorbeeld een frisse tone of voice met voldoende bulletpoints om de tekst scanbaar te houden of zorg ervoor dat je een intrigerend verhaal vertelt waarin het product de hoofdrol speelt. Alles kan – maar pas de tekst wel aan op het product.
Hoewel zij misschien volledig bekend bent met de producten in je webshop, zijn bezoekers van je website dat waarschijnlijk nog niet. Voor hen is het belangrijk om aanvullende informatie in te winnen over het product waar ze interesse in tonen. Zorg er dus voor dat je deze informatie op je productpagina hebt staan om te voorkomen dat bezoekers de informatie ergens anders gaan zoeken.
Hoe lang of kort je een productbeschrijving ook wil maken, enkele factoren moeten altijd terugkomen. Uiteraard vermeld je alle relevante productspecificaties. Onder specificaties vallen bijvoorbeeld zaken als materiaal, ingrediënten, afmetingen, noem maar op – allemaal informatie die een bezoeker kan gebruiken in zijn of haar overweging. Ook een kort verhaaltje dat inspeelt op het gevoel van je bezoeker kan van grote meerwaarde zijn voor je productomschrijving. Hiermee visualiseer je namelijk het dagelijks gebruik van jouw product in het leven van de potentiële koper. Laat je publiek zich inleven in hoe jouw product effect heeft op hun leven.
Om het schrijven van een productbeschrijving zo makkelijk mogelijk te maken, hebben we een aantal tips voor je op een rij gezet. Door deze tips zorgvuldig toe te passen op jouw productbeschrijvingen, weet je zeker dat je alle belangrijk elementen terug laat komen en je publiek voorziet van relevante en pakkende informatie.
Voordat je begint met schrijven, kan het handig zijn om eerst een lijstje op te stellen met USP’s van het desbetreffende product. Welke kenmerken zijn zeker noemenswaardig en moeten dan ook zonder twijfel terugkomen in je productbeschrijving? Ontvang je het product van een leverancier? Neem dan de moeite om je goed in te lezen. Alle informatie die je op de verpakking vindt of op de website van de leverancier omtrent dit specifieke product kan ook relevant zijn voor jou. Kortom, weet wat je verkoopt en zorg dat deze informatie de basis vormt voor je productbeschrijving.
Nu je alle relevante informatie rondom het product hebt ingewonnen is het van belang dat je tijdens het schrijven je doelgroep in gedachten neemt. Spreek je de bezoeker aan met ‘u’ of houd je het bij een informele ‘je’? Is er ruimte voor een situatieschets waarin het product van pas komt? En zo ja, welke situatie sluit het beste aan op je doelgroep? Deze vragen helpen je bij het maken van keuzes tijdens het schrijfproces. Door je schrijfstijl en taalgebruik aan te passen op je doelgroep, vergroot je de kans dat bezoekers daadwerkelijk geënthousiasmeerd worden over het product.
De kans is groot dat bezoekers bij het zien van je productpagina nog enkele vragen hebben. De productbeschrijving is de perfecte plek om al enkele van deze vragen weg te nemen. Op die manier verlaag je de drempel en zet je overweging om naar aankoop. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om in je tekst antwoorden op veelvoorkomende vragen rondom het product te beantwoorden, maar je kunt ook een directe aanpak kiezen en alle vragen letterlijk formuleren in combinatie met een concreet antwoord.
Zoals eerder in dit blog al genoemd werd, is het belangrijk om in te spelen op het gevoel van je doelgroep. Zorg ervoor dat een bezoeker zich kan inbeelden hoe het leven eruit ziet wanneer dit product is aangeschaft. Welke mogelijkheden ontstaan er? Door bijvoorbeeld een situatie te schetsen waarin het product de hoofdrol speelt en oplossing biedt aan allerhande problemen, help je de bezoeker om dit beeld in zijn of haar eigen leven te plaatsen.
Ter illustratie: stel, je verkoopt noise cancelling headphones. Hier vind je twee manieren om je productomschrijving in te steken. Het eerste voorbeeld is vooral feitelijk. Het tweede voorbeeld speelt in op gevoel. Welke productomschrijving zou het beste resultaat geven?
Uiteraard is een fictief verhaal om in te spelen op gevoel een goede start, maar om je beschrijving echt kracht bij te zetten, heb je bestaande klanten nodig. Klanten die jouw product eerder hebben gekocht en hier blij mee zijn, zijn de beste reclame die je kunt hebben. Deze ervaringen zet je dan ook strategisch in op het moment waarop een nieuwe bezoeker in overweging is. De sociale bewijskracht van de reviews of ervaringen van anderen, kan de doorslag geven.
Onder een productbeschrijving verstaan we voornamelijk tekst. Maar de manier waarop je deze tekst insteekt, kan wel degelijk verschillen. Een lopend verhaal met volle zinnen kan bijvoorbeeld prima afgewisseld worden met enkele bulletpoints waarin de USP’s van een product opgesomd worden. Ook kun je visuele elementen gebruiken als vinkjes, plusjes of sterren. De combinatie die uiteindelijk ontstaat is wat een bezoeker over de streep trekt.
Een productbeschrijving schrijf je in de eerste plaats natuurlijk voor je bezoeker. Maar rekening houden met de wensen en eisen van een zoekmachine is ook sterk aan te raden. Voor de zoekmachine optimalisatie van je webshop is de productbeschrijving van groot belang. Want wil je dat jouw specifieke product naar voren komt bij een bepaalde zoekopdracht? Dan is het noodzakelijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt in je beschrijving.
Google is natuurlijk verreweg de grootste zoekmachine en daarmee vaak ook het meest relevant om in de zoekresultaten naar voren te komen met je webshop. Door verschillende factoren aan je productomschrijvingen toe te voegen, vergroot je de kans dat Google ze oppikt en op een goede positie toont bij relevante zoekopdrachten.
Maak je productomschrijvingen onderdeel van je marketing strategie en zorg ervoor dat overweging zich omzet naar aankoop. Help bezoekers van je website bij het maken van een keuze door duidelijke en eerlijke productbeschrijvingen te bieden bij ieder product. Met een beetje aandacht voor je teksten behaal je snel resultaat.
Heb je geen tijd om je eigen productbeschrijvingen te schrijven of niet de juiste kennis in huis? Besteed het werk dan uit aan Traffic Today. Onze specialisten houden rekening met iedere factor en zorgen voor geoptimaliseerde beschrijvingen die zowel je bezoeker als de zoekmachine tevreden stellen. We vertellen je graag meer!