Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Advertising marketeers hebben binnen Google Ads de mogelijkheid om op miljarden, zo niet biljarden termen te adverteren. Binnen iedere branche zijn er echter termen waar je niet op gevonden wil worden: de negative match. De negative match is een term die je als SEA specialist vaak terug zal horen. Genoeg reden voor Traffic Today om de negative match verder uit te kristalliseren en deze ‘negativiteit’ bij uitzondering een podium te geven.
Negative match verwijst naar specifieke keywords die uitgesloten worden van je advertentiecampagnes. Door negatieve zoekwoorden (uitsluitingszoekwoorden) toe te voegen, voorkom je dat je advertenties worden weergegeven aan gebruikers die een andere zoekintentie hebben dan jij ze kan bieden.
We illustreren de negative match met een voorbeeld. Stel: je runt een webshop met sportschoenen en bent als adverteerder actief op Google Ads. Een moeder zoekt nieuwe hardloopschoenen voor haar kind, maar jouw webshop verkoopt geen schoenen voor kinderen. Je kunt dan ‘kinderen’ als een negatief zoekwoord toevoegen, zodat je advertentiebudget niet opgeslokt wordt door gebruikers die je niet kan bieden wat ze zoeken. Door strategisch negatieve zoekwoorden te gebruiken, optimaliseer je de relevantie van je advertenties voor potentiële klanten.
Het is tijd om de negative match nog verder uit te diepen, nu je de basisdefinitie van negative match begrijpt.
De negative broad match is een bepaalde instelling binnen Google Ads waarmee je een specifieke zoekwoordcombinatie kan uitsluiten voor elke zoekopdracht. Google vertoont geen advertentie aan de gebruiker als elk woord uit de negative broad match opgenomen is in de zoekopdracht.
Voorbeeld: de negative broad match is WC rolhouders
Negative phrase match in SEO verwijst naar het specifiek uitsluiten van bepaalde zinsdelen of zinsconstructies die niet relevant zijn voor je website of content. Het is een methode om zoekmachines te vertellen welke specifieke zinsdelen je wilt vermijden, zelfs als deze in een bredere context voorkomen.
Voorbeeld: de negative phrase match is WC rolhouders
De negative exact match lijkt op de phrase match, maar toch is er een verschil. Het verschil tussen beide instellingen zit hem in de mate van precisie: de eerste instelling staat toe dat extra woorden worden toegevoegd aan de zoekopdracht, terwijl de tweede instelling alleen exacte overeenkomsten zonder extra woorden uitsluit.
Voorbeeld: de negative exact match is WC rolhouders
De negative match functie is essentieel omdat het de controle geeft over welke zoekopdrachten je advertenties triggeren. Daarnaast geeft het je als marketeer ontelbare variatiemogelijkheden. Door specifieke trefwoorden uit te sluiten, voorkom je dat je advertenties worden getoond aan ongewenste doelgroepen, waardoor je ROI van je Google Ads campagnes verbeterd wordt.