Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Alle bedrijven hebben een corporate identity. Maar lang niet ieder bedrijf beseft dat. Als organisatie wil je de juiste indruk achterlaten bij je doelgroep. Dit kan alleen als je weet wie je als organisatie bent. De corporate identity is een belangrijk onderdeel van branding: elke organisatie met normen, waarden en een cultuur heeft ook een identiteit. Om jezelf te kunnen zijn, moet je jezelf goed kennen. Daar komt een corporate identity om de hoek kijken. Maar wat is het eigenlijk? En hoe ontwikkel je het?
De corporate identity is de identiteit van je bedrijf verwoord in bijvoorbeeld een slogan of in een enkel beeld. Het wordt ook wel merkidentiteit of organisatie-identiteit genoemd: wie ben je en waar sta je voor? Het grote voordeel van een sterke corporate identity? Publiek en klanten kunnen makkelijk en snel verbanden leggen met je merk. Daarom is het belang van je corporate identity en branding groot. Je identiteit bevat niet alleen je missie en visie, maar ook organisatiecultuur, kernwaarden of een persoonlijkheid.
De corporate identity moet niet verward worden met het imago van een organisatie. Het imago is namelijk hoe de buitenwereld naar je organisatie kijkt. De identiteit bepaal je zelf. Hoe duidelijker en beter je de identiteit uitdraagt, hoe groter de kans is dat het imago daar bij past.
De Corporate Identity Mix is een model dat is gecreëerd door Birkigt en Stadler (1986). Het bestaat uit drie aspecten waar je aandacht aan moet besteden om zo een sterke bedrijfsidentiteit te creëren. De Corporate Identity Mix stelt eigenlijk dat je er voor kan zorgen dat je persoonlijkheid goed weerspiegeld wordt door je imago, als je de persoonlijkheid uit in drie verschillende aspecten. Het gaat om de volgende drie aspecten:
Als het duidelijk is wat je persoonlijkheid is en hoe je die het beste kan weerspiegelen met communicatie, symboliek en gedrag, dan is je imago de perfecte weerspiegeling van de persoonlijkheid. Birkigt en Stadler stellen dat het belangrijk is dat deze communicatie, symboliek en gedrag consequent uitgedragen wordt. Hierdoor ontstaat er samenhang tussen de verschillende aspecten van je bedrijf én zien klanten het bedrijf als een geheel. Klanten krijgen op deze manier consequente associaties met je merk en je organisatie.
Met een sterke band tussen corporate identity en imago zorg je ervoor dat de buitenwereld je ziet als een organisatie die weet hoe het in elkaar zit. Hoe moet je anders anderen iets aanbevelen, als je intern niet alles op een rijtje hebt?
Een scherpe corporate identity is al het halve werk. Dit is namelijk de basis voor alles wat je merk doet: je merkverhaal, strategie en beleving. Met een goede kern creëer je houvast, focus en sturing. Dit heb je nodig om doelgericht aan je missie te werken. Een goede corporate identity is daarnaast onmisbaar om iedereen binnen je organisatie dezelfde visie en missie mee te geven. Het verkleint de kans op verschillende interpretaties van het ideaal waar je als organisatie naartoe werkt. Iedereen heeft namelijk een eigen mening en perspectief.
De termen ‘corporate identity’ en ‘huisstijl’ worden nog wel eens door elkaar gehaald. Toch zijn er verschillen. Je corporate identity is breder dan alleen je logo en huisstijl. Het is wie je bent, waarom je bestaat en hoe je je gedraagt. Om je identiteit uit te dragen, maak je onder andere gebruik van een huisstijl. De huisstijl is daarom een onderdeel van de corporate identity. Het is de stijl die wordt gehanteerd om de organisatie concreet en zichtbaar te maken naar de buitenwereld: de visuele identiteit.
De positionering en kernwaarden zijn belangrijke onderdelen van de corporate identity van een organisatie. Door je te positioneren vertel je waarom de klant voor jou (en je product of dienst) moet kiezen: de merkbelofte. Met kernwaarden draag je juist uit naar de klant wie je bent en waar je voor staat. Dit bedenk je niet, maar is gebaseerd op gevoel en ervaring. Bijvoorbeeld betrokkenheid en creativiteit. Je kernwaarden kun je goed uitdragen in tekst en beeld.
Sommige bedrijven herken je in een oogopslag. Ze hebben dus een sterke persoonlijkheid en hebben de Corporate Identity Mix daar goed op afgesteld. We geven je een voorbeeld van een bekend merk die zich met de identiteit onderscheidt van de concurrent.
Tony’s Chocolonely is opgericht om de cacao-industrie te verbeteren op het gebied van arbeidsomstandigheden van (Afrikaanse) boeren. De chocolade van dit merk wordt slaafvrij verkocht. Hun missie? 100% slaafvrije chocolade maken en de levens van de boeren positief beïnvloeden. Hierdoor creëert Tony’s Chocolonely een sterke persoonlijkheid. De communicatie van Tony’s is eenvoudig: ze adverteren weinig en zijn vooral afhankelijk van mond-tot-mondreclame. Het merk krijgt veel aandacht vanwege de slavernij die nog steeds voorkomt bij andere merken. Op visueel gebied is Tony’s erg zichtbaar. Je herkent de verpakkingen direct, ook al worden ze uitgebracht in verschillende kleuren. Het lettertype is herkenbaar: je ziet in een oogopslag dat het om een Tony’s Chocolonely chocoladereep gaat. Deze stijl van de verpakkingen wordt ook in de website uitgedragen.
Wil je jouw corporate identity op online gebied graag naar buiten brengen? Dan helpt Traffic Today je graag verder! Neem contact met ons op en we gaan graag met je in gesprek!