Blog - 20 september 2023

2 min leestijd

BrightonSEO 2023: 3x belangrijke learnings

Geschreven doorKerim Aksit Onze ervaren Digital Marketeer

Vorige week zijn onze SEO marketeers Kerim en Cynthia naar Engeland afgereisd om Brighton SEO bij te wonen. Daar hebben ze in 2 dagen diverse lezingen, kennissessies en panels van ‘s werelds belangrijkste SEO experts bijgewoond. Tijdens dit evenement, waar 10.000 mensen op afkwamen, werden de meest actuele ontwikkelingen en hot topics binnen SEO besproken. Denk bijvoorbeeld aan AI en automatisering, de Google EEAT update en de laatste ontwikkelingen rondom technische SEO. Al met al was het een bijzonder leerzaam event, waarbij enorm veel nieuwe kennis, inzichten en expertise is opgedaan. In dit blog hebben we de 3 belangrijkste learnings van Brighton SEO voor je samengevat. Zo ben jij straks ook op de hoogte!

#1 – AI is allesbehalve een bedreiging voor SEO

Van Chat GPT tot Google SGE: we kunnen anno 2023 niet meer ontkennen dat AI een enorme invloed heeft gehad op SEO. Dat was tijdens het event zeer goed te merken. Een groot gedeelte van de lezingen ging namelijk over dit onderwerp. Diverse SEO marketeers vertelden stuk voor stuk hoe ze AI inzetten om hun werkzaamheden te vergemakkelijken.

Tijdens deze lezingen werd een breed scala aan nuttige strategieën, werkwijzen en tips gedeeld over hoe je de kracht van AI optimaal voor SEO kan benutten. Wat daarbij opviel is hoe snel SEO marketeers AI omarmden. De kern van het verhaal was duidelijk. De aanwezigheid van AI zal alleen maar meer worden en vormt zeker geen bedreiging voor je werk, zoals veel anderen denken. Het biedt veel mogelijkheden om zowel efficiënter als effectiever te werken. Denk bijvoorbeeld aan het in bulk genereren van meta titels en beschrijvingen, het uitvoeren van complexe SEO analyses of het genereren van structured data. Kortom, benut de kansen die AI voor SEO en content biedt.

 

#2 – Denk net als Google in entiteiten in plaats van keywords

Keywords en zoekvolumes staan sinds het begin van Google aan de basis van SEO. Google heeft echter niet stilgestaan en werkt allang niet meer door enkel naar de keywords te kijken. Entiteiten staan hierbij centraal. Entiteiten kunnen beschreven worden als unieke concepten, personen, plaatsen of dingen die duidelijk worden geïdentificeerd en onderscheiden op het web.

Met behulp van entiteiten tracht Google de context en relaties van content beter te begrijpen, waardoor de relevantie en nauwkeurigheid van zoekresultaten wordt verbeterd. Immers moet Google snappen dat er een verschil zit tussen de keywords “Hilton in Paris” en “Paris Hilton”, ook al lijken ze wel op elkaar. Google werkt al een lange tijd met entiteiten. Echter wordt deze denkwijze binnen SEO nog steeds niet universeel omarmd. Het advies was om entiteiten als de basis van je SEO en content strategie te gebruiken. Ook belangrijke begrippen als Google EEAT en Helpful content kun je verder vormgeven door de relevante entiteiten zo goed mogelijk in kaart te brengen en middels je content uit te bouwen.

#3 Bekijk (tech) SEO vanuit een kostenperspectief

De waarde van technical SEO wordt mede bepaald door zijn bijdrage aan (bedrijfs)doelstellingen. Daarbij is het essentieel om inzicht te hebben in het rendement van je SEO activiteiten. In deze geest werd er op Brighton een interessante kijk gedeeld op SEO, namelijk vanuit een kostenperspectief.

Hierbij wordt er echter niet gerekend in monetaire kosten, maar in SEO kosten. Met andere woorden: de energie die de zoekmachine moet verbruiken om je content te tonen. Google wil namelijk een zo goed mogelijke ervaring bieden aan haar gebruikers.

SEO kosten kunnen verder onderverdeeld worden in 4 secties: indexatiekosten, zoekresultaten kosten, ranking kosten en delivery kosten. Het hoofddoel van SEO marketeers moet zijn om elke stap binnen deze kosten zo laag mogelijk te houden. Dit realiseer je door bijvoorbeeld een duidelijke en goed indexeerbare site neer te zetten.

Ook past het creëren van kwalitatieve content die goed aansluit bij het zoekgedrag van je doelgroep hierbij. Een site die snel en goed laadt, is uiteraard ook essentieel. Door SEO vanuit een kostenperspectief te benaderen, kun je op een geordende wijze de bottlenecks binnen je organische vindbaarheid aanpakken. Kost het Google onnodig veel moeite om je site te bereiken en te crawlen? Pak dan eerst je indexatiekosten aan. of is je site erg traag? Optimaliseer dan je pagespeed om de delivery costs te verminderen. Al met al een enorm waardevol perspectief op SEO.

Wel of geen marketplaces opnemen in jouw marketingmix?

Vorige blog

10x inspirerende kerstacties voor jouw webshop

Volgende blog
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.