Blog - 13 juni 2024

3 min leestijd

Alles wat je moet weten over YMYL

Geschreven doorEline Onze ervaren E-mail & Content Marketeer

Als je je bezighoudt met SEO, heb je waarschijnlijk wel eens gehoord van de term YMYL. Maar wat zijn YMYL-pagina’s en waarom zijn ze zo belangrijk voor je SEO? In deze blog gaan we dieper in op dit onderwerp en vertellen we je waarom YMYL zo belangrijk is voor de vindbaarheid van je website.

Wat is YMYL?

YMYL staat voor ‘Your Money or Your Life’. Op het internet is er over verschillende onderwerpen eindeloos veel informatie te vinden. Denk aan informatie over gezondheid, veiligheid of financiële vraagstukken. Als deze informatie onjuist of onvolledig is, kan dit een potentieel gevaar vormen voor de lezer. Google schaalt dit soort informatie onder YMYL-content. De term verwijst dus, zoals de naam ook al zegt, naar het welzijn, de gezondheid, veiligheid of de financiële stabiliteit van een lezer.

YMYL is onderdeel van de Search Quality Evaluator richtlijnen van Google. Deze richtlijnen bepalen de kwaliteit van de zoekresultaten, waardoor het bijdraagt aan een beter algoritme van Google. Omdat Google voor iedere zoekopdracht de juiste inhoud wil geven aan een gebruiker, is het voor de zoekmachine van belang dat de resultaten betrouwbaar zijn.

In tegenstelling tot ‘gewone’ websites en pagina’s, wordt er dus meer verwacht van pagina’s die in het teken staan van onder andere juridische informatie, medisch advies of financiën.

Wat is YMYL-content?

YMYL-content zijn pagina’s of websites die gaan over onderwerpen die zowel een positief als negatief effect kunnen hebben op geluk, gezondheid en financiële situaties van bezoekers. De term is daarom toepasbaar binnen verschillende branches. Google is extra kritisch op de content die hieronder valt.

We geven je verschillende voorbeelden van onderwerpen die als YMYL-content worden gezien:

  • Wet- en regelgeving: juridische kwesties en adviezen over verschillende rechtsgebieden;
  • Gezondheid: medisch advies, gezondheidszorg, sport, voeding en alcohol en drugs;
  • Financiën: verzekeringen, investeringen en belastingzaken;
  • Nieuws: (inter)nationale gebeurtenissen, politieke ontwikkelingen, technologie en wetenschap;
  • Veiligheid: terrorisme, huiselijk geweld, maar ook brandpreventie of veiligheid in het verkeer;
  • Mensen: nationaliteiten, mensen met een beperking, minderheden;
  • Overheid en burgerzaken: verkiezingen, dienstverlening, toeslagen en sociale huur;
  • Aankopen: adviezen en (koop)tips voor consumenten.

Als een website onder één of meer van deze categorieën valt, is het van belang dat je content van hoge kwaliteit publiceert. Doe je dit goed? Dan scoor je hoogstwaarschijnlijk hoog in de zoekresultaten. Het gaat dus niet alleen om websites zoals ziekenhuizen of websites van de overheid, maar ook websites waar je grote aankopen doet. Denk aan dure reizen, een nieuwe elektrische fiets of elektronica.

Bovenstaande onderwerpen hebben een hogere mate van vertrouwen en autoriteit nodig dan andere pagina’s op internet. De impact van deze pagina’s kan namelijk impact hebben op het leven van de gebruiker. Is de informatie misleidend of foutief? Dan kan dit ernstige gevolgen hebben.

Het effect op SEO

Omdat Google bij iedere zoekopdracht de meest relevante resultaten wil weergeven, heeft YMYL ook effect op SEO. Als websitebezoekers op basis van verkeerde informatie een keuze maken en zo in de problemen komen, wil Google vermijden. Daarom heeft kwalitatieve én betrouwbare informatie op een website een positief effect op je ranking in de SERP.

Criteria om goed te scoren

Er zijn een aantal criteria waaraan een website onder andere aan moet voldoen om goed te scoren:

  • De website is veilig en wordt regelmatig geüpdatet;
  • De contactgegevens zijn volledig én up-to-date;
  • Kwalitatieve content, gecreëerd door experts: Content op een YMYL-pagina moet van hoge kwaliteit zijn. Daarnaast is het van belang dat het voldoet aan de behoeften van de gebruiker. Werk de pagina bij wanneer nodig en corrigeer fouten of onwaarheden;
  • Verhoog de autoriteit: De website wordt erkend door professionele personen en/of organisaties. Dit bereik je bijvoorbeeld door middel van linkbuilding;
  • Zorg voor een optimale bezoekerservaring: Zorg dat bezoekers makkelijk door je website kunnen navigeren. Daarnaast is het van belang dat informatie eenvoudig te vinden is.

De kwaliteit van een YMYL-website of pagina kun je daarnaast ook verhogen door aandacht te schenken aan EEAT. Zorg bijvoorbeeld voor een complete over ons-pagina of gebruik reviews op je website.

EEAT als onderdeel van YMYL

YMYL wordt vaak genoemd in combinatie met de term EEAT. Dat is ook niet gek, want de twee termen zijn verbonden met elkaar. YMYL werkt namelijk volgens de EEAT (Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid) methode. EEAT is namelijk heeft op je website namelijk overal effect op. Daarnaast is EEAT belangrijk voor YMYL-pagina’s omdat een hoge EEAT verplicht is om op een YMYL-pagina goed te scoren.

Aan de slag!

Als je eigenaar bent van een website, is het van belang dat je de verantwoordelijkheid neemt die gecombineerd wordt met het verstrekken van informatie. Vooral als het invloed heeft op het welzijn van je bezoekers. Daarnaast heeft YMYL invloed op je SEO-resultaten. Zorg je voor kwalitatieve content en verhoog je de autoriteit van je pagina? Dan zorg je er sneller voor dat je pagina hoger scoort in de SERP. Heb je hulp nodig met je content of SEO? Neem dan contact op!

Google Marketing Live 2024: onze take-aways

Vorige blog

De do’s en dont's van Smart Bidding

Volgende blog