Benieuwd naar de successen die we behaald hebben met onze klanten? Laat je inspireren.
Werk je met Google advertenties? Dan is het je ultieme doel om zo vaak mogelijk te worden getoond, de beste positie te krijgen en het liefst zo min mogelijk kosten per klik te hebben. Hiervoor is de kwaliteitsscore van Google Ads belangrijk. Dit is, zoals de naam zelf al zegt, een score die wordt bepaald aan de hand van je kwaliteit. In deze blog leggen we je uit wat de kwaliteitsscore inhoudt en hoe je deze kunt verbeteren.
Er zijn twee soorten kwaliteitsscores. De eerste score is alleen zichtbaar wanneer je werkt met responsive search ads. Google geeft in dit geval op basis van de advertentie meteen aan of deze slecht, uitstekend of iets daartussen in is. De tweede score wordt achteraf gegeven. Er wordt een score gegeven op schaal van 1 tot 10, waarbij tien punten het beste is. De score wordt op basis van veiling en klikdata bepaald.
De kwaliteit van responsive ads wordt realtime weergegeven in de Google Ads interface. Google geeft dan in de rechterbovenhoek aan hoe je advertentie scoort op de volgende vier punten:
De kwaliteitsscore van je Google Ads kun je op de volgende manier interpreteren: Als je slecht scoort op één van de punten dan zal het bolletje ervoor een leeg rondje zijn, naarmate je die punten verbetert hebt, wordt het bolletje verder met blauw gevuld totdat je uiteindelijk een compleet blauw bolletje hebt met een vinkje. Vervolgens kun je links van die punten je totale score teruglezen. Daar vind je de totale advertentie kwaliteit. Dit is de kwaliteitsscore van je Google Ads vooraf.
Er zijn verschillende factoren die beïnvloeden hoe hoog jouw kwaliteitsscore van Google Ads is. Een belangrijke factor is de relevantie van zowel jouw advertentie als van de landingspagina. Hoe relevanter deze zijn, hoe meer de bezoekers eraan hebben wanneer ze jouw advertentie aanklikken. Dit is erg belangrijk voor Google omdat een relevante pagina zorgt voor een fijne gebruikerservaring. Je vindt immers wat je zoekt. Dit beloont Google daarom graag. Daarnaast is ook de CTR – click through rate – van invloed op de kwaliteitsscore van je Google Ads. Hoe hoger dit percentage is, hoe beter je score zal zijn. Dit hangt ook weer samen met de relevantie: is jouw advertentietekst niet relevant, zullen minder mensen hierop klikken. Is je tekst daarentegen erg relevant, dan zul je meer kliks krijgen, waardoor je CTR stijgt.
Het bepalen van de kwaliteitsscore van je Google Ads gebeurt op basis van je zoekwoorden. Dat betekent dat je zoekwoorden relevant moeten zijn: het is dus niet de bedoeling dat je zoekwoorden met een hoog volume alleen maar gebruikt om mensen te lokken. Als ze op je advertentie klikken, moet de informatie die ze op jouw bestemmingspagina vinden met de zoekintentie overeenstemmen. Dit kun je bereiken door relevante zoekwoorden te gebruiken.
De Ads kwaliteitsscore kun je in je Ads account terugvinden, onder het tabblad “zoekwoorden”. Het kan zijn dat je de juiste kolom nog handmatig moet toevoegen. Dit doe je via “kolommen”, “Kw. score” en vervolgens op “toevoegen”. Vergeet niet om op “toepassen” te klikken, zodat je wijzigingen worden opgeslagen. Nu is de kwaliteitsscore van je Google Ads net als je CTR, aantal klikken, vertoningen en CPC zichtbaar. Door vervolgens met je muis over het tekstballonnetje te bewegen, wordt je kwaliteitsscore weergegeven.
Je kunt tussen de 1 en 10 scoren. Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat een 1 en 2 heel slecht zijn, terwijl je met een 9 en een 10 erg tevreden bent. Ook voor de 3, 4 en 8 zal dit nog wel duidelijk zijn. Maar de vraag is, waar ligt de grens. Over het algemeen is het goed om een kwaliteitsscore van je Google Ads boven de 6 na te streven, dus een 7 of hoger. Dit komt door de CPC-waarde die aan je kwaliteitsscore van je Google Ads vastzit. Bij een zeven zal deze gelijk blijven, daarboven dalen en daaronder stijgen. Dit laatste wil je natuurlijk voorkomen, omdat je dan meer per klik gaat betalen. Het is daarom een belangrijke KPI, om een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore voor je Google Ads te krijgen, wanneer je graag zo laag mogelijke advertentiekosten hebt.
Nu je weet waar je de score kunt vinden en wat het getal zegt, weet je of je goed zit of dat er nog iets te verbeteren valt. Valt je score tegen? Er zijn gelukkig een aantal dingen die je kunt doen, om een betere kwaliteitsscore van je Google Ads te krijgen. Deze zullen we hier voor je uitlichten.
Lagere advertentiekosten, maar een hogere CTR en meer conversies? Dit is met een hoge kwaliteitsscore van je Google Ads haalbaar: door je advertenties en je landingspagina’s te optimaliseren, is de kans dat mensen op je advertentie klikken en daarna tot bestelling over gaan groter. Hierdoor stijgt de kwaliteitsscore van Google Ads. Wil jij dit ook, maar kun je hier hulp bij gebruiken? Neem dan contact met ons op, want onze SEA specialisten staan voor je klaar en helpen je hier graag mee! Ook kun je direct een ads scan aanvragen.