Blog - 11 maart 2021

2 min leestijd

Alles wat je moet weten over Core Web Vitals

Geschreven doorStefan Onze ervaren Senior Digital Marketeer | Head of SEO

Google heeft sinds 2020 een aantal essentiële metrics geïntroduceerd, genaamd Core Web Vitals. De nieuwe essentiële metrics geven belangrijke kwaliteitssignalen aan om de website op verschillende punten te beoordelen. De metrics beoordelen en optimaliseren de user experience en monitoren dit continu. 

De Core Web Vitals richten zich voornamelijk op de gebruikerservaring van de website. Vanaf Q3 dit jaar gaat Google de Core Web Vitals toevoegen aan de huidige rankingsfactoren. Voor een marketeer is het dus essentieel hier rekening mee te houden.

Voor bezoekers van je website is het belangrijk dat je website snel laadt. Bezoekers kunnen afhaken in het proces als het hen te lang duurt. Dit zorgt automatisch voor minder conversie. Vertragingen binnen het aankoopproces bij een website kan ervoor zorgen dat bezoekers snel afgeleid worden, irritaties ontstaat omdat het zo lang duurt of er kunnen ook mogelijke fouten gemaakt worden. Fouten kunnen gemaakt worden door tekstblokken die niet snel geladen worden waardoor de gebruiker niet de juiste informatie heeft of dat de layout verspringt. Dit kan zorgen voor een stukje ontevredenheid. Met name op smartphones kan dit leiden tot het onder- en afbreken van het proces.

Wat zijn de drie Core Web Vitals?

Google biedt op dit moment drie verschillende Core Web Vitals aan die te maken hebben met de user experience te beoordelen, te optimaliseren en continu te monitoren. De Core Web Vitals gaan over laden (LCP), responsiveness (FID) en stabiliteit tijdens het laden (CLS). Deze aspecten zijn allemaal meetbaar. De aspecten zijn:

  • Largest Contentful Paint (LCP): de snelheid van het laden van een pagina is de belangrijkste onderbreking wanneer de website niet snel genoeg is. Volgens Google kan die ook niet snel genoeg gaan. Deze Core Web Vital meet de laadprestatie van je website. Hierbij kijkt Google naar het moment wanneer het grootste zichtbare element van de pagina geladen is.
  • First Input Delay (FID): gebruikers willen zien als er wat gebeurd op een website. Deze Core Web Vital heeft betrekking op de interactieve elementen op een pagina. Deze interactieve elementen op een pagina moeten zo snel mogelijk reageren. Wanneer een gebruiker niets ziet gebeuren kan een gebruiker bijvoorbeeld meerdere keren op de knop drukken en zo ongezien 10 keer hetzelfde product in zijn of haar winkelmandje hebben gedaan Dit kan frustratie opwekken.
  • Cumulative Layout Shift (CLS): hierbij wordt er gekeken naar de verschuivingen in de layout tijdens het laden van een website. Wanneer een gebruiker net op iets wil klikken en het verspringt, kan het voorkomen dat de gebruiker op een andere pagina terecht komt dan dat de bedoeling was. Dit kan invloed hebben op de positieve gebruikerservaring. Google geeft een score aan de CLS op basis van hoe vaak je layout verschuift en hoe groot die verschuiving is.

Richtlijnen van Core Web Vitals

Google heeft bij elk aspect normen ingesteld om te kijken hoe jouw website scoort. Via  Google hanteert de volgende richtlijnen:

Google PageSpeed Insight kan je inzien hoe jouw website het doet op basis van de nieuwe Core Web Vitals. Dit doe je via https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl. Goed om toe te voegen: de Core Web Vitals gaan voornamelijk om perceived performance, zodat het voor gebruikers lijkt of een website snel laadt. Hierdoor kan het voorkomen dat een trage site alsnog voldoet aan de Core Web Vitals.

Wat kan Traffic Today voor jou betekenen op het gebied van Core Web Vitals?

Traffic Today heeft specialisten is het team dat samen met jou kan kijken naar de Core Web Vitals van uw website. Samen met de webbouwer kunnen deze problemen opgelost worden en is de gebruikerservaring van uw website optimaal. Neem contact op met een van onze specialisten en bekijk samen de mogelijkheden.

LinkedIn rolt swipe-up uit voor stories

Vorige blog

Wat is een blog?

Volgende blog